Hej!

Hur bär man sig åt för att få bort brännnässlor? Har ett helt dike som är överfullt (om sommaren), finns det något man kan göra nu?

Mvh Fia

Gräv. Och se till att avlägsna varenda bit av rötterna!

Jag har läst att man ska täcka över området och på så sätt kväva brännässlorna. Man ska ha ytan täckt ett år för att sedan tex plantera gräs istället. Funderar på att göra så på baksidan av mitt hus där jag har ett stort område men brännnässlor.

Det är korrekt, monikaw; om man täcker en planta tillräckligt länge dör den. Hur lång tid nässlor klara sig utan sol vet jag inte. Men jag vet andra växter som kräver ett par års täckning.

Nässlor trivs bäst i riktigt välgödd jord. Just i diken samlas otroliga mängder näring. Så länge dikesrenen betades var nässlorna inget problem. Om ni istället röjt med lie eller röjsåg kan ni i fortsättningen också räfsa undan växtmaterialet. Det medför att jorden blir mera mager, vilket missgynnar nässlorna samtidigt som andra (mindre näringskrävande) arter kan börja konkurrera.

Detta är också en långsam metod, men vackrare än plastmetoden och mindre svettig än grävmetoden...
;)

Tack för alla svar :)

fia

Vi hade en stor äng full med brännässlor, vi slog den med lie två gånger första sommaren och transporterade bort nässlorna till komposten. Nästa sommar hade vi knappt en brännässla på ängen. Jag har för mig att brännässlorna gillar kväve, som de också binder. Om de får vissna ner kommer det nya nästa år, det kan alltså vara bra att utarma jorden lite som billy_baver skrev. I små rabatter kan det fungera att dra upp dem med rötterna om, bara man gör det så fort de dyker upp igen. På lite sikt kommer de att tyna bort; i alla fall har de gjort det hos oss.

Har också tagit bort dem genom att klippa dem så fort de sticker upp några cm. På så sätt går det massor av "ork" för plantan att bilda nya blad och stjälkar hela tiden. Till slut dör den bort istället

Det verkar onekligen vara det minst arbetsamma alternativet, det kör vi på ;)

Mvh Fia

Det kommer jag försöka med jag med i sommar. Näring finns det nämligen alltför gott om där mina nässlor växer.

Hemmakatten
Att denna vinter är knasig vet vi. Men lite lustigt är det allt att maken brände sig på en brännässla i helgen som var (bor norra Sthlms län). Brännässlan var iofs väldigt liten och växte tätt vid marken, men vid full vigör, dvs. brännförmåga.;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.