Hej
Ja rosen kan vi ordna mer jord till , men thujorna blir svårare då dom står på sluttande berg. Få försöka bygga upp 1dm till. Kan vara lite djupare 1m bort ( grannen ) söker sig rötterna åt sidorna ???? Räcker 4-5dm djup ????
MVH

husolle skrev:
Hej
Ja rosen kan vi ordna mer jord till , men thujorna blir svårare då dom står på sluttande berg. Få försöka bygga upp 1dm till. Kan vara lite djupare 1m bort ( grannen ) söker sig rötterna åt sidorna ????    Räcker 4-5dm djup ????
MVH
Vi grävde 4-5 dm. De verkar trivas bra. Men jag reserverar mig för att jag är nybörjare på detta.

Det största problemet är att rötterna inte har någonstans att ta vägen när det är torka. Thuja blir stor, även när du klipper den och håller in den. Jag tror du bör hålla dig till någon inhemsk buske som växer naturligt i våra marker.

Hur är det med en? Jag är själv dålig på 'magra' växter.

Utan att ha sett din mark kan jag tänka mig att du bygger upp marken med sten/tegel eller dyl och får en rejäl yta på minst någon meters bredd.

Yonnas tips är klokt. Kolla vad som växer i tomtens omgivning spontant! Oftast är det bäst att lyda minsta motståndets lag i sin trädgård.

Det var faktiskt delvis med denna baktanke jag föreslog just rosor. Just enkla "bonnasorter" är bland det ihärdigaste ogräs man kan få tag på. Vilda rosor har sin nisch i kagra miljöer. Ädla sorter kräver mer pyssel, men har i grund och botten samma rötter.

"
Skulle inte rek. att ha honungsrosen och humlen på samma spalje, om det är det du har tänkt. Honungsrosen blir STOR!!! och TAGGIG!!! och det är nog inte så roligt att rensa bort en inväxt humle varje vår eftersom humlen vissnar ner helt på vintern "

- Hur ser då honungsrosen ut på vintern?

Vill också gärna höra mer om klätterrosor, enkla sorter som är relativt lättskötta??

Nora, som ska fixa trädgård denna vår....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.