Hej!
En tomt som vi tittat på behöver fyllas upp nån meter för att bli plan. Men det står en del träd på tomten som vi vill ha kvar.
Klarar dom ( björk och tall ) att man fyller upp ca en meter på stammen?

Eller kan man lösa det på något annat sätt. Ser så jäkla trist ut när tomterna är helt kala. Och det tar väl en 20-30 år innan träden växer upp igen....

Mvh Gabbi

Hej!

Vi har blivit varnade för att lägga på mer jord runt våra äppelträd. Som jag förstod det tar de ju upp näring från marken närmast sig och kan tydligen kvävas om man öser på lera under dem. Fast jag skulle misstänka att det är svårare att ha ihjäl en björk eller tall på det viset. Man kanske kan fylla lite i taget, några dm om året så att de hinner anpassa sig.

/pinebar

En meter lär ta livet av dem men om du tar det med fem tio cm per år så finns det en chans och fyll i sånna fall med fin sandjord så att det inte blir en massiv lerklump runt trädet.

Det är helt riktigt att träden kvävs såvida man fyller upp alltför mycket. Syretillförseln sker metrarna närmast runt stammen.  Mats_o's förslag är det vettigaste. En del hävdar att man kan mura upp en kant med högre marknivå en kort bit från stammen men detta är iofs helt onödigt och dyrt då trädet sakta kommer att dö - även om det kan ta upp till tio år.  Jag själv har samma problem med en fullvuxen ask och får ta hänsyn till detta då jag skall höja 120 cm - jag går inte närmare med muren än trädets yttersta krona eftersom jag absolut vill behålla trädet.

Björk och tall kommer förmodligen inte klara markhöjningen.  Nu är ju inte björk det lämpligaste trädet för trädgård (såvida tomten inte är väldigt stor) då den utarmar marken och förbrukar kopiösa mängder vatten.

Mitt råd är att du i första hand satsar på att behålla ett enstaka träd och senare terrasserar marken runt detta. Du får också räkna med att marken blir mycket förstörd vid bygget och att du måste inhägna trädets mark - måttet bör ligga rakt nedanför kronans ytterkant. Kompaktering av marken med maskiner är lika illa som markhöjningen. Det blir lätt dyrare än man tror att få byggare att ta hänsyn till träden.

Idag kan man faktiskt köpa 'fullvuxna' träd. Kostar visserligen en del men blir troligen billigare än att sätta tummen på byggarna ...

Hej!
Tack för svar.

Hmm, då blir det nog att vi gör ved av alla träden. Orkar inte vänta 15-20 år på att fylla upp marken försiktigt.

Vi får försöka rädda så många som möjligt som står vid gränsen. Och plantera nya.. och vänta.  ;)

mvh Gabbi

Har sett att kommunen när dom t.ex bygger cykelbana och då fyller mot befintliga träd ställer ett halvt betongrör 10-15 cm från stammen, ska det fyllas från bägge sidar borde ju två halvor funka.
Jag skulle nog i.a.f försöka spara träden om det är möjligt, kala tomter är ju så tråkiga  :(

Ungefär sådana rör alltså (funkar ju lika bra med begagnade):

RCP.jpg

Problemet är bara att om trädet har ytliga rötter så kommer ju dessa nu att hamna en meter ner vilket påverkar näringsflödet till trädet. Det kan i sin tur som sagt leda till tråkiga resultat

Är det samma för alla träd eller är vissa mer känsliga än andra. Har en ek som står i samma dilemma.

Eken har visserligen djupt rotsystem men har eken ålder skulle jag göra allt för att behålla den - såvida den inte står för nära huset. Eken blir så småningom stor och man bör observera att rotsystemet på sikt kan förstöra grunden. Huset byggs ju för att stå i 100 år - inte sant?

Det kan vara värt att konsultera en arborist i detta fall.

på farsans tomt så har tidigare ägare fyllt upp tomten mer en en meter för en himla massa år sedan & det är några björkar som blivit överfullda, men dom lever.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.