8 137 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Massor med vatten från en slänt... vad göra?
Hej! Vi har en tomt där baksidan är en brant slänt, ca 2,5 m hög med 45graders lutning. Ovanför den finns vår granne på den sidan. Vi är flera grannar som har slänt på baksidan och alla har problem med dräneringen, d v s att våra gräsmattor samt slänten (lerjord) ständigt är blöta. Ej endast på höst och vinter utan det blir inte riktigt torrt på sommaren heller. Jag upplever att det ständigt kommer nytt vatten. Vad kan detta vara för vatten? Är det giftigt? Vi har småbarn. Vad skall man göra åt det? Grannens tomt bebyggdes för ca 20 år sedan och de som fixade vår slänt sa att de gjort iordning innan bygget på den tiden och att det endast finns sk stenkistor där uppe. Är det bra eller dåligt? Hur kan man komma vidare? Är det kommunen man skall kontakta kring detta? Vad är de skyldiga att göra? Vad är grannens skyldigheter? Var kan jag läsa om detta? Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera detta, Vi har lagt extra dränering på tomten men det har inte fungerat så bra och slänten är ändå alltid blöt.
Behöver massor med kloka råd!!!!!
/Susanne
Behöver massor med kloka råd!!!!!
/Susanne
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
stenkista är inget allvarligt 
Hursomhelst, angränsande tomter etc är privat mark. Inget för kommunen. Grannen har heller inga skyldigheter.
Det ni behöver göra är att diskutera problemet med en entreprenadfirma alternativt en teknisk geo konsult. Detta för att anlägga dränering som anpassas efter eran situation.
Dvs, anlägga eventuellt stenkista mm mm.
Att ni nämner att ni har "extra dränering" får mig faktiskt och ifrågasätta hur det är utfört.
Hursomhelst, angränsande tomter etc är privat mark. Inget för kommunen. Grannen har heller inga skyldigheter.
Det ni behöver göra är att diskutera problemet med en entreprenadfirma alternativt en teknisk geo konsult. Detta för att anlägga dränering som anpassas efter eran situation.
Dvs, anlägga eventuellt stenkista mm mm.
Att ni nämner att ni har "extra dränering" får mig faktiskt och ifrågasätta hur det är utfört.
Ja det där är hur vanligt som helst.
Skandal med komuner som inte har ett fungerande dagvattensystem och bara säger att var och en ska ta hand om sitt vatten med stenkistor.
Problemen flyttas ju bara vidare längre och längre till grannen längst ner som i ditt fall.
Jag håller med Badger om att det är konstigt om ni extradränerat tomten och fortfarande har problem.
Jag har haft 3 kunder med exakt samma problem som du,i samtliga fall fungerade det med en schakt längs med berget (dike), i med duk, dränslang och tvättat singel hela vägen upp.
Detta för att säkerställa att inte en del vatten forsar ut förbi dräneringen som ytvatten.
En sarg mellan singlet och gräset är sedan att föredra, annars får du slipa knivar på gräsklipparen hela tiden.
Skandal med komuner som inte har ett fungerande dagvattensystem och bara säger att var och en ska ta hand om sitt vatten med stenkistor.
Problemen flyttas ju bara vidare längre och längre till grannen längst ner som i ditt fall.
Jag håller med Badger om att det är konstigt om ni extradränerat tomten och fortfarande har problem.
Jag har haft 3 kunder med exakt samma problem som du,i samtliga fall fungerade det med en schakt längs med berget (dike), i med duk, dränslang och tvättat singel hela vägen upp.
Detta för att säkerställa att inte en del vatten forsar ut förbi dräneringen som ytvatten.
En sarg mellan singlet och gräset är sedan att föredra, annars får du slipa knivar på gräsklipparen hela tiden.
Klicka här för att svara