Läste någonstans att man kunde odla sin häck "i påse" o på såvis kunna köpa små plantor som bilr stora nog att planteras som häck efter ett år...
(O detta lär ju bli kraftigt mycket billigare)..

Är det någon som vet hur det går till?
Vaför kan man inte plantera småbuskarna från början där de ska vara?

Jag använder mig av denna metod och det blir billigare. Köper små häckplantor tidigt på våren och planterar dessa i svarta 4-5liters plastpåsar med hål. Påsarna fyller jag med ogödslad torv och göder med tex osmocote. Sätter påsarna tätt tätt så att de stabiliserar varandra. Vårdar och vattnar och kompletterar med lite mer gödning senare på säsongen. Utplanterar på slutgiltig plats sent på hösten dvs när det passar resp klimatzon.

Vad vinner man på detta? En hel del faktiskt. Den första säsongen utvecklas endast rotsystemet och dessa får nu optimal chans att bli kraftiga och fina och blir inte lika utsatta som om de sattes med mellanrum på häckplatsen. När de nu planteras på plats sätts de med bambukäppar och binds upp och har fått ett stabilt rotsystem.

Jag räknar krasst med att jag vinner en säsong med detta förfarande. Systemet passar bäst häckplantor typ bok och avenbok etc dvs häckar som skall bli täta, raka, fina och höga.

Nästa vår börjar de små plantorna skjuta i höjden på direkten.

• Gilla
simjohn86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.