8 921 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Skötselråd - buskar
Spireasläktet generellt tål hård beskärning mycket bra. Bland spireasorterna finns faktiskt några av de mest svårutplånade prydnadsbuskar som finns. Jag vet inte med just brudspirea - har inte haft den själv - men rätt tålig mot sånt ska den vara.svante.a skrev:Nu när vi ändå inne på brudspireor så måste jag ställa en fråga. Är det vettigt att klippa ner så mycket? Jag gjorde det med en del av mina och de dog så nu är det lite glest mellan dom (fick det rådet). Jag vill minnas att det kom röda prickar på grenarna och sen lossnade hela roten. Dom här prickarna... de har nu spridits sig till de andra stackarna som är kvar. Så nu blir det glesare år efter år.
I det här fallet som du berättar jag om undrar jag om nedskärningen är orsaken egentligen. Det skulle kunna vara så att buskarna redan var stressade av något annat negativt i miljön och sedan blev nedskärningen den berömda droppen.
De röda prickarna tyder på svampandgrepp men de är antagligen inte heller orsaken utan en följdsjukdom. De där prickarna kommer ofta på buskar och träd som är döende av andra orsaker.
"Sen lossnade hela roten" - det betyder att buskarna har ruttnat vid rothalsen. Detta kan hända på vedväxter som dör för att de står för blött. Skulle det kunna vara så? Riktigt ordentligt blöt jord hör till de få saker som brudspirea inte tål, har jag hört.
Det var tråkigt att höra Svante.a. Jag tror dock att Farzan har rätt. Att det var några andra "yttre omständigheter" som utlöste "prickdöden"...svante.a skrev:
När jag var liten bodde jag i ett hyreshus. Runt huset fanns just Brudspirea - massor med buskar. Jag minns att de tog ner dem så att bara några centimter av busken stack upp ur jorden. Något som jag - som liten - blev väldigt ledsen över.
Men buskarna växte snabbt upp igen och blommade så vackert varje år. Det är väl minnet av dem som gjort att jag valde en brudspireahäck mot vägen
Vi planterade vår häck - krukplantor - på sensommaren 2003. Året därpå höll häcken på att dö p.g.a. hjortarna gillade den för mycket. De åt ner den totalt.
Till på köpet kom en granne springandes och strödde ut en massa blåkorn på de ynkliga plantorna. Häcken växte ingenting den sommaren. Sommaren 2005 växte den några decimeter och jag klippte ner den någon decimeter ett par gånger. MEN sommaren 2006 sköt den till slut fart och blev på sina ställen över metern hög
Den är tyvärr mycket gles i botten. Det blir väl så eftersom den inte skjuter rotskott.
Nej, jag har en tendens att "sväva ut"... Åter till dig Svante.a. Vad ska du göra nu då? Ska du ersätta de döda buskarna med spireor eller har du tänkt dig att plantera en annan sorts häck? Du kanske kan ha en "blandhäck" och på så vis behålla de överlevande spireorna.
Det ska ju gå att ta sticklingar från spireahäcken och odla fram nya plantor av dem... har jag hört - men inte lyckats med
Det är väl troligt något annat som orsakar att de inte överlever. Men det är nog inte för att det är blött för det är rätt väldränerad mark. Utan istället är det nog så att det behövs växtnäring i form att kompost eller liknande. Jag har aldrig tillfört något under de sista 10 åren så att det skulle nog kunna vara en upplyftande åtgärd.
Angående gluggarna i häcken så har det fyllts igen av vilt växande allehanda träd, buskar av de skilt skiftande arter som jag inte ens vet namnen på. Har kapat ner eller klippt där det har varit möjligt men tydligen så gillar de den behandling. För att ha varit en stam så blir det ytterligare 5-10 skott suck... Snabbväxande är de med. Det blir faktisk blivit en häck av "ogräset". Men den blommar ju inte så något måste göras.
Angående gluggarna i häcken så har det fyllts igen av vilt växande allehanda träd, buskar av de skilt skiftande arter som jag inte ens vet namnen på. Har kapat ner eller klippt där det har varit möjligt men tydligen så gillar de den behandling. För att ha varit en stam så blir det ytterligare 5-10 skott suck... Snabbväxande är de med. Det blir faktisk blivit en häck av "ogräset". Men den blommar ju inte så något måste göras.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det låter ju riktigt spännande. En självsådd blandhäck!svante.a skrev:Angående gluggarna i häcken så har det fyllts igen av vilt växande allehanda träd, buskar av de skilt skiftande arter som jag inte ens vet namnen på. Har kapat ner eller klippt där det har varit möjligt men tydligen så gillar de den behandling. För att ha varit en stam så blir det ytterligare 5-10 skott suck... Snabbväxande är de med. Det blir faktisk blivit en häck av "ogräset". Men den blommar ju inte så något måste göras.
Nej, det bästa är kanske att gräva upp allting och börja om från början med nya häckplantor - och ordentligt med gödsel i botten på diket.
Ett alternativ till brudspirea och min personliga favorit är Bukettapel. Den är helt klart den absolut snyggaste häcken av dem alla! Enligt min mening.
Den har en överdådig blomning (äppelblommor), röda frukter till fåglarna och en fantastisk röd/orange höstfärg! Kan det bli bättre?

Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E (fd M. sargentii)
bukettapel fk Eskilstuna (fd bukettapel)
Utmärkt häckväxt med många kvaliteter
Bukettapeln är en robust häckväxt för både klippta och friväxande häckar (1,5-2 m). Även som klippt häck får den rikligt med vita blommor på våren. Växtsättet och riklig fruktsättning av små orangeröda frukter medför att den är en värdefull fågelskyddsväxt. Höstfärgen är vackert orangegul.
E-typen av bukettapel har ett lägre, mer kompakt växtsätt och är mer enhetlig än andra typer vilket syns tydligt såväl i blomning som fruktsättning. Användningen av bukettapel har ökat markant sedan denna typ kom ut på marknaden. Den finns att köpa som häck- eller buskplantor, antingen som barrot eller i kruka.
Bukettapeln trivs bäst i ljusa lägen, på någorlunda näringsrika och väldränerade jordar. Zon 1-5.
Texten och bild är hämtade från Sveplants E-grupp
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden