elände i gräsmattan.

Där vi bor nu har vi varje år massor av maskrosor, även äckliga bränn-nässlor och mossa i gräsmattan - inte mycket gräs alls.

Går allt enligt planerna så kommer vi snart att köpa en tomt och bygga hus, och vår och sommar ´08 är det dags att ta tag i trädgården.

Med en tomt på närmare 1200 kvm och hus i storlek 110-200 m2 (yttermått - har ej bestämt helt vilket hus det blir) så känns det som att det blir mycket gräsyta kvar. Räknar förstås bort framtida garage, infart och det faktum att vi vill ha plattor eller iaf inte gräs på framsidan. Men det ändå mycket gräsyta kvar.

Vi är ju egentligen inga trädgårdsmänniskor, även om jag gärna vill lära mig. Det är nog främst en ekonomisk fråga de första åren. Viktigt är dock att mattan blir så fri som möjligt från sånt vi retat oss på hitills.

Hur mycket arbete är det egentligen, vad ska man särskilt tänka på? Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan trädgården ser ut som en riktig trädgård om man sår.

Att hålla maskrosor borta från gräsmattan tror jag är ganska svårt, framförallt om man har grannar som inte bryr sig om maskrosor, du får ju in deras frön så fort det blåser lite och det hjälper inte hur ofta du är ute på tomten och drar upp dina egna maskrosor. Men det skulle ju vara underbart om det fanns nåt undermedel som gjorde att maskrosor inte trivdes.
Vad gäller annan ogräs så tror jag nästan att det bästa är att gräva bort de ytor som är (värst) utsatta och lägga på ny jord, samt se till att gräset är gödslat och har de bästa förutsättningarna hela tiden så att det kan kämpa tillbaks alla ogräsangrepp. Det är ett tungt jobb dock om man gör jobbet själv och man bör nog vara entusiast, eller ännu hellre ha en kompis med en liten grävare..

Det finns gödselmedel som innehåller växtgift mot tvåhjärtbladiga växter som får alla sådan att dö i gräsmattan medans gräset frodas. Tror att den heter combistroller.

Jag köpte en maskrosupptagare från Fiskars.

Sedan går man någon vända då och då och plockar upp askrosorna innan dom får blommor. ett tag hade jag den fastsatt på gräsklipparen så plockade man dom när man såg dom och slängde dom framför klipparen så dom hamnade i uppsamlaren.

Trots att jag har en stor äng som granne med massor av maskrosor så har jag med minimalt arbete en maskrosfri gräsmatta.

Ang. gräsmattans anläggning och skötsel så rekomenderar jag Gräsmattan - av Olle Berg.

Weibulls medel som han förespråkar är dyra men det verkar fungera bra för honom. Jag körde höstprogrammet och kommer köra på hans program i några år iaf. för att se om man kan få en finare matta för jag har också en massa ogräs och mossa. Föregående ägare var inte så inne på att sköta gräsmattan medans jag tycker att det är oerhört fint med en välvårdad matta även om det inte behöver gå till överdrift.

för svaren, jag ska ta fram dem sen när det blir dags =))

Den första frågan man måste ställa sig är vilken sorts gräsmatta man vill ha.
Ska det vara 100% grässtrån och inget annat då är det en hel del jobb.

Går man efter devisen att så länge det är grönt och skönt under bara fötter så blir det betydligt enklare. Klipper man en sån matta kort och håller den kort så försvinner det mesta ogräset rätt snabbt. tom brännässlor går att utplåna så. Har man mycket nässlor eller vill ha snabbare resultat så kan det vara dags för lite grövre våld.

mats_o skrev:
Den första frågan man måste ställa sig är vilken sorts gräsmatta man vill ha.
Ska det vara 100% grässtrån och inget annat då är det en hel del jobb.

Går man efter devisen att så länge det är grönt och skönt under bara fötter så blir det betydligt enklare. Klipper man en sån matta kort och håller den kort så försvinner det mesta ogräset rätt snabbt. tom brännässlor går att utplåna så. Har man mycket nässlor eller vill ha snabbare resultat så kan det vara dags för lite grövre våld.

Den tomt vi är intresserade av är ganska stor och fd skogsmark, det kan hända att det finns en del gräs kvar som inte kommer bli rörd ändå. *hoppas*
Men det ska ju dras ledningar och sånt också. Hm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.