8 921 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Skötselråd - buskar
Sida 1 av 2
Hej. Visst är det härligt att våren äntligen är här! 
Jag behöver lite hjälp angående skötsel av olika buskar. Jag undrar över bästa tid för beskäring, hur hårt man ska beskära samt med vad och när man ska gödsla följande buskar:
- Prakttry
- Kornell
- Aronia
- Brudspirea
Tack på förhand!
Jag behöver lite hjälp angående skötsel av olika buskar. Jag undrar över bästa tid för beskäring, hur hårt man ska beskära samt med vad och när man ska gödsla följande buskar:
- Prakttry
- Kornell
- Aronia
- Brudspirea
Tack på förhand!
De många allmänna frågor du ställer, Spiderman, finner du i en vettig trädgårdshandbok. Den gamla "Vackrare Trädgård" från Det Bästa förlag har kommit ut i många upplagor och enligt mig en av de främsta som kommit ut i Sverige. Den är mycket tjock och med få foton men alla växter är ritade och mycket tydliga. Buskar, perenner, träd, häckar, rosor ja i princip allt basmaterial som behövs för lyckad trädgårdsskötsel. Den finns antikvariskt för ett par hundralappar. Visserligen gammal men fortfarande fullt gångbar idag.
Annars kom (i fuskupplaga) Karin Berglunds "Din trädgård" på bokrean i februari och jag köpte den själv för ngn hundralapp i min matvaruaffär ... Väldigt många inspirerande bilder och mycket bra baskunskap - lite roligare och vackrare än den förra jag rekommenderade men med ganska bra grundfakta. Dessutom är Berglund en inspirerande författare.
Annars kom (i fuskupplaga) Karin Berglunds "Din trädgård" på bokrean i februari och jag köpte den själv för ngn hundralapp i min matvaruaffär ... Väldigt många inspirerande bilder och mycket bra baskunskap - lite roligare och vackrare än den förra jag rekommenderade men med ganska bra grundfakta. Dessutom är Berglund en inspirerande författare.
Jag tycker oftast att det är MÅNGA åsikter på detta forumet. Sedan får man ju sålla och välja vad man tror är "rätt"Solana skrev:
Jag har en favoritsida där jag söker efter växter. Den har adress:
Blomsterlandet - LÃ¥t dig inspireras
- Högst upp i det högra hörnet finns en blå etikett "Tips och råd". Klicka
vidare där.
- Högst upp i den högra gula menyn finns "skötselråd".
-Nu kommer du till en sökfunktion där du kan välja på svenska eller latinska
namn. Där finns fina beskrivningar och framförallt fina bilder
Där finns t.ex. Hasselört (som vi f.n. pratar om i en trädgrådslista som jag är med i:
Blomsterlandet - LÃ¥t dig inspireras
Jag har faktiskt nästan en hyllmeter med böcker om husbyggnation, trädgårdsanläggning och växter. Men jag tycker oftast att det bara är anläggningstips och fina bilder som de visar.
Skötselråd för specifika växter tycker jag är svåra att finna... Där litar jag nog mest till andra "trädgårdstokars" kunskap och erfarenhet...
Förrförra hösten klippte jag t.ex. ner min brudspireahäck. Ett STORT misstag - fick jag erfara... Det blev knappt någon blomning alls våren därefter...
Denna våren står den därför helt oklippt.
EFTER blomningen ska jag klippa ner den. Jag vet dock inte vad som är bäst att gödsla den med. Blåkorn tycker jag känns lite "konstlat". Komojj har jag hört att man inte bara kan drössla ovanpå jorden (svårt att mylla ner i den hårda jorden).
Frågan är DÅ vad man ska gödsla den med...
Skötselråd för specifika växter tycker jag är svåra att finna... Där litar jag nog mest till andra "trädgårdstokars" kunskap och erfarenhet...
Förrförra hösten klippte jag t.ex. ner min brudspireahäck. Ett STORT misstag - fick jag erfara... Det blev knappt någon blomning alls våren därefter...
Denna våren står den därför helt oklippt.
EFTER blomningen ska jag klippa ner den. Jag vet dock inte vad som är bäst att gödsla den med. Blåkorn tycker jag känns lite "konstlat". Komojj har jag hört att man inte bara kan drössla ovanpå jorden (svårt att mylla ner i den hårda jorden).
Frågan är DÅ vad man ska gödsla den med...
Om jorden är så hård att du har svårt att mylla ner saker i den, så har du VERKLIGEN behov av att jobba ner mer mullämnen i den (t ex i form av kogödsel) så att den blir lättare - även om det är jobbigt första gången. Dessutom, ju mer mull jorden innehåller, desto bättre blir den på att hålla kvar näringsämnen = mindre urlakning.
Sen är det väl så att även om en del näring lakas ur och rinner bort om gödslet ligger löst ovanpå så är det säkert bättre än inget alls. Bl a kommer maskar att dra ner en del av det i jorden.
Sen är det väl så att även om en del näring lakas ur och rinner bort om gödslet ligger löst ovanpå så är det säkert bättre än inget alls. Bl a kommer maskar att dra ner en del av det i jorden.
OK då.Farzan skrev:
Vi har många hästgårdar som grannar. Men vad jag har hört så innehåller inte hästgödsel speciellt mycket med näringsämnen. Korrekt? Det är ju dessutom ganska uppblandat med halm.
Uh...jo, jag har nog också hört att hästgödsel inte är så näringsrik.
Det är inte kogödsel heller och det är faktiskt en fördel med den - mycket mull och litet näring gör att den blir bra jordförbättring, man kan tillföra mycket utan att det blir övergödslat.
I och för sig vet jag inte om hästdynga är ungefär som kogödsel eller ännu mindre näringsrik. Hur som helst ska man inte använda den direkt från stallet, den måste "brinna" först - ligga och förmultna alltså. Hur länge vet jag inte. Halmen förmultnar också men den tar ganska lång tid på sig.
Det är inte kogödsel heller och det är faktiskt en fördel med den - mycket mull och litet näring gör att den blir bra jordförbättring, man kan tillföra mycket utan att det blir övergödslat.
I och för sig vet jag inte om hästdynga är ungefär som kogödsel eller ännu mindre näringsrik. Hur som helst ska man inte använda den direkt från stallet, den måste "brinna" först - ligga och förmultna alltså. Hur länge vet jag inte. Halmen förmultnar också men den tar ganska lång tid på sig.
Tack för tipset. Det var verkligen ett STORT trädgårdsforum som de har skapat. Med en hel massa olika avdelningarSolana skrev:
Trädgårdsforumet
P.S. Nu får jag ju SKÄMMAS!! När jag skulle registrera mig upptäckte jag att jag redan var medlem där... detta sedan år 2004 - och att jag till och med har "producerat" 3 inlägg under de åren...
Minnet är bra men kort
Hej Spiderman!
Jag har lyckaats bra med brudspirea som såg allmänt trist och dassig ut. Jag jag tog sonika och klippre ner den till 30-40 cm ovan mark efter blomning samtidigt som hag grävde ner ett par säckar kogödsel. Såg till att de inte torkade ut. Nu är de så täta och fina så jag är riktigt stolt. Vet inte om detta var "rätt" sätt men det funka bra.
mvh plexi
Jag har lyckaats bra med brudspirea som såg allmänt trist och dassig ut. Jag jag tog sonika och klippre ner den till 30-40 cm ovan mark efter blomning samtidigt som hag grävde ner ett par säckar kogödsel. Såg till att de inte torkade ut. Nu är de så täta och fina så jag är riktigt stolt. Vet inte om detta var "rätt" sätt men det funka bra.
mvh plexi
Tack för svar! Det är nog så jag får göra. Spireor har ju en tendens att bli glesa i botten.pleximaster skrev:Hej Spiderman!
Jag har lyckaats bra med brudspirea som såg allmänt trist och dassig ut. Jag jag tog sonika och klippre ner den till 30-40 cm ovan mark efter blomning samtidigt som hag grävde ner ett par säckar kogödsel. Såg till att de inte torkade ut. Nu är de så täta och fina så jag är riktigt stolt. Vet inte om detta var "rätt" sätt men det funka bra.
mvh plexi
Jag tar ner den efter årets blomning - den vill jag inte missa för allt smör i Småland
När jag ändå ska gräva ner komojj kan jag ju passa på att plantera lite perenner - i hålen mellan buskarna.
Jag har idag beställt en massa olika fröpåsar som ska ge mig massor med perenner
Nu när vi ändå inne på brudspireor så måste jag ställa en fråga. Är det vettigt att klippa ner så mycket? Jag gjorde det med en del av mina och de dog så nu är det lite glest mellan dom (fick det rådet). Jag vill minnas att det kom röda prickar på grenarna och sen lossnade hela roten. Dom här prickarna... de har nu spridits sig till de andra stackarna som är kvar. Så nu blir det glesare år efter år.
Här kan du alltid hitta mängder av råd och tipsSpiderman skrev:Tack för tipset. Det var verkligen ett STORT trädgårdsforum som de har skapat. Med en hel massa olika avdelningar
Trädgårdsforumet
P.S. Nu får jag ju SKÄMMAS!! När jag skulle registrera mig upptäckte jag att jag redan var medlem där... detta sedan år 2004 - och att jag till och med har "producerat" 3 inlägg under de åren...
Minnet är bra men kort![]()
Välkommen till tidningen Allt om Trädgårds webbplats
Att Googla brukar också ge en del
Själv har jag nog runt 50 favoriter under Trädgård men jag har sällan lust att leta runt för att hitta svar hit när jag vet hur lätt det är att Googla fram svaren...
Jo, det finns tydligen en massa bra trädgårdsforum. När jag lyfter blicken litemorsan skrev:Här kan du alltid hitta mängder av råd och tips
Välkommen till tidningen Allt om Trädgårds webbplats
Att Googla brukar också ge en del![]()
Själv har jag nog runt 50 favoriter under Trädgård men jag har sällan lust att leta runt för att hitta svar hit när jag vet hur lätt det är att Googla fram svaren...
Bäst jag kollar utifall jag redan är medlem även där
Google är även min favoritsökmotor. Faktiskt den enda som jag numera använder.