H
H
H
hjalmarborgen: Det lät ju bra Kalle, fler som har erfarenheter?
2 svar · 2,7k läst
P
PUTTES: Är intresserad och vill gärna få firmans tel. nummer, jag har sandmark!
3 svar · 3,6k läst
M
maggan9: Lycka till med stenkastandet... Både kaniner och harar är aktivast på natten, och då får man vara beredd att vakta nattetid för att "lära upp haren/kaninen en läxa". Kan tilläggas att mina "houdininini" är en produkt av en tamvädurshona och en vild hare/kanin vi vet inte riktigt ännu vilket djur, de är bara 3 veckor gamla. I alla fall ser vi spår av vilda harar/ kaniner varje natt
14 svar · 25,6k läst
·
L
labbratten: Bra tips att undvika E6:an. Men det är ju alltid roligare att ta småvägarna. Man hittar alltid något roligt som man kan stanna och titta på. [citat]
12 svar · 4,4k läst
F
Farzan: Jo, det var en E-planta jag hade när jag tänker efter. Det stämmer att bladen är ljusare än på den vanliga a. macrophylla men jag tycker inte att jag upplevde dem som gulaktiga på samma sätt som t ex de gulbladiga varianterna av dvärgspirea. Snarare som att den är friskt vårgrön sommaren igenom. Höstfärgen är blekt gul och kortvarig, bladen faller rätt tidigt.
7 svar · 5,9k läst
I
Flyttad
I
Flyttad
yonna
yonna: Det kan vara känsligt med potatisskal etc i vanlig kompost eftersom vårt lantbruk är känsligt för spridning av sjukdomar. Vill du göra dig av med allt komposterbart hushållsavfall kan du kanske tänka dig en varmkompost. I denna kan du även hysta ner rotogräs och annat otrevligt utan att riskera vidare spridning och varmkomposten är tät mot möss/råttor och annat otyg.
4 svar · 3,9k läst
B
bijan: [citat] Jordankare funkade inte då det var hård i marken med många stora stenar mm, därför valde jag plintar, Jag använde plintbetong för gjutning, mycket enkel, man skall inte blanda med vatten, utan man fyller med plintbetong, sedan stoppar man plinten i betongen och därefter häller man vatten .Det tar bara ett par minuter till det hårdnar.Mycket enkel o praktist o det funkar/ bra
2 svar · 2,8k läst
L
Lotta och Roger: Hej, nu vet jag inte om jag är ute och cyklar... :) men Cedergrens i Råå har bra kvalitet, och hade det legat närmre södra skåne där jag bor hade jag kört dit.
4 svar · 3,9k läst
J
jon_h: Låter bra, tack för svaret. Jag får ta fram lien om en vecka eller två. :)
9 svar · 7,7k läst
L
labbratten: [citat] Tack för svar. Jag är nog bara otålig. Helst av allt hade jag sett att den blommat för fullt redan i år! Men jag får väl ge mig till tåls... :) Min står också i full sol, med en värmande bergshäll bakom.
4 svar · 4,7k läst
J
Jonstorp: Nej, jag vet att spindlar ska vara ett tecken på att huset är torrt och utan fuktproblem... men de har inget hos oss att hämta. Myrorna har vi under kontroll med ett rosa fint pulver. Fick tips från Weibulls om ett medel men det är ju som sagt inte på växter vi har problem, utan vi vill slippa den från huset.
2 svar · 2,0k läst
J
JonasGBG: Om du skall köpa billig gasolgrill, tänk på säkerheten!! Vad händer om den välter när du håller på och grillar? Menar inte att denna grill är dålig, men studera noga hur stabil den är. Man får vad man betalar för, gäller även här. Och glöm inte bort att räkna med kostnaden för en gasolflaska om du inte redan har en.
3 svar · 7,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Borra ett hål snett in i stolpen, fyll med kallpressad linolja, sätt in en plugg som tätar hålet.
7 svar · 10,6k läst
Kalleman
Kalleman: Låter ju mer som en dybotten än en lerbotten om det bubblar sådär... Undrar vad som skulle bubbla upp ur en lerbotten? Ni har inte funderat på en badbrygga istället? Det är ju en betydligt större kostnad och frågan är om det ens är möjligt att genomföra på kommunens mark utan mycket krångel. Men en flytbrygga innebär ju ett mindre ingrepp på naturen och kanske är enklare att få
9 svar · 10,1k läst
swecul
swecul: Den ska tydligen finnas på plantagen annars...
5 svar · 10,9k läst
M
museo12: Har motvilligt behandlat mina bärbuskar med Pyrex eller något liknande. Tyvärr har jag slarvat bort beskrivningen, där det står hur lång tid jag måste vänta innan jag kan plocka och äta bären efter sista behandlingen. Någon som vet?
0 svar · 1,7k läst
L
LUDDET: Möjligen. Det har dock upprepats under flera år. Buskarna är relativt små.
2 svar · 3,3k läst
S
Solana: Rådjur äter Taxus, iaf här hos oss!
11 svar · 39,4k läst
S
Solana: Vi hade i vårt förra hus en 25 m lång flätad pilhäck, Lillöpil. Den frodades fint trots för dåligt djup på jorden, men vi vattnade bra! Vi flätade bara med en pinne, skulle jag göra om det skullejag nog kört två för att få ett stadigare staket som tål lit snötyngder bättre. Sedan måste den ju klippas ofta för den ränner iväg våldsamt....
2 svar · 5,0k läst
Kalleman
Kalleman: Kom precis ihåg en sak som en lärare i marklära sade till oss om slamjordar. Ett säkert tecken på att det är en slamjord är att det det första året ofta växer tomatplantor i den. Kärnorna från tomaterna överlever hela resan genom våra tarmar, genom avloppsledningar och reningsverk och ut till våra rabatter. :) Hehe. En resa man inte är avundsjuk på direkt... /Kalle
13 svar · 18,3k läst
J
jerydh: Perfekt, tackar! /Joel
4 svar · 4,5k läst
Kalleman
Kalleman: [citat] :D Hehe, ja det var mig en stark blandning! Jag skulle nog hellre använda den 1% såplösningen som beskrevs tidigare i tråden. Jag skrev lite om bladlusbekämpning i en tidigare tråd, kolla där om du har lust: http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/67167-vill-slippa-bladloessen.html /Kalle
9 svar · 65,9k läst
M
Mi: Tack för tipset, det ska jag kolla upp! [citat]
6 svar · 9,0k läst
K
Flyttad
K
Flyttad
K
ktm525: Hej! Ngn som vet om det går att köpa marksten med måtten 21x14x4,5 billigare en 129 kr m2? Då jag bara skall ha den på trädgårdstigar gör det inget om den skulle vara tunnare. Andra råd och tips om var man beställer tas gärna emot.. bor i växjö/alvesta trakten....
0 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.