I
Hej
Vi ska plantera en häck längs stängslet för att dölja det. Den ska alltså bara bli så hög som stängslet är. Behöver inte vara vintergrön eller växa snabbt.

Den måste vara giftfri! :eek:

Vad skulle ni föreslå att vi sätter? Vi bor i zon 3-4.:)

stangsel.jpg

Häggmispel tycker jag är fin. Den är tålig och har små vita blommor i maj. För häck skall det vara sorten som heter "spicata". Den blir inte så bred. Den kan dock bli hög, så ni får klippa den om den skall vara lika hög som staketet.

I
gbg skrev:
Häggmispel tycker jag är fin. Den är tålig och har små vita blommor i maj. För häck skall det vara sorten som heter "spicata". Den blir inte så bred. Den kan dock bli hög, så ni får klippa den om den skall vara lika hög som staketet.
**********'''

Tack, ska kolla upp den!

Kan tillägga att den skall ha fina höstfärger och ätliga bär.

M
Eftersom ni inte vill ha en högre häck än stängslet skulle jag välja en snabbväxande klätterväxt, typ bokarabinda eller varför inte ett vildvin med vacker höstfärg.

Lycka till!

Varför inte en häck med buskrosor längs med staketet. Ser ut som staketet är ca 1 meter högt eller? Häggmispelhäcken är jättefin (har en själv) men jag tycker nog att den gör sig bättre om den tillåts bli högre. Den växer också ganska kraftigt och ger en hel del klippjobb om du skall hålle nere höjden så att den inte blir högre än staketet.

Om du kan tänka dig en bredare häck så är ett friväxande rosbuskage jättefint. Finns massor med sorter att välja på. Du kan ha blandade färger eller sätta samma färg hela vägen, beroende på om du vill matcha till huset ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.