Hej,

Har precis fräst upp ett litet trädgårdsland (3x5m).
Mest för att få lite potatis till sommaren, men vill även plantera något annorlunda, typ chilli.

Nån som har nått sått pepparfrukter, eller nått annat annorlunda med lyckat resultat?

//C

Hejsan,

Jag har sått chili inomhus i kruka med gott resultat. Om det fungerar utomhus vet jag inte, men i växthus borde det i allafall gå.

Jag hade chili i kruka soligt läge förra året, inga problem!
Bor i Göteborg

Hej! Jag har sått chili i flera år i kruka på balkongen och de växer jätte bra, har provat flera sorter bla spansk peppar och "vanlig" chili peppar. Har svårt att se varför det inte skulle funka i trädgårdsland. Tips är att på hösten när chilin inte mognar ute längre att klippa av kvarvarande frukter och lägga i fönstret så blir de röda o fina =). Lycka till!

Hemmakatten
Kronärtsskocka köpte jag i dag. Två plantor, kräver lite värme. Ger enligt etikettten 6-8 skockor per planta vid bra förhållanden. Så jag får väl 2-3 stycken som får ätas med andakt - men roligt är det!

Selleristjälkar såg jag också som plantor, det är också lite annorlunda.

Glöm inte alla kryddörter!! Nuförtiden finns det allt från ananassalvia till kanelbasilika. Dill, persilja, basilika, timjan, gräslök och rosmarin är annars det man bara inte kan vara utan.

Prova okra! Är suveränt gott i wookat och grytor. Är dock lite knepig, tror den vill ha det ganska varmt, har inte lyckats så bra med mina än, men skam den som ger sig!
Prova någon vintersquash, typ butternut eller någon annan pumpaliknande. Går att lagra i månader och blir bara godare. Jättelätt att odla och blir stora fina plantor om man gödslar ordentligt. Mumsigt att grilla m.m
Aubergine kan man göra mycket skoj med, och vacker är den!
Prova att surfa rundor lite på impectas hemsida: e-line De har massor med skoj annorlunda grejer och roligare versioner av gamla vanliga grönsaker som morötter och rödbetor :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.