Trädgård allmänt
yonna: Ett förslag: anlägg gräsmatta längs grannen och klipp oftare än ofta ...
Ruggis: Vi ringde till posten när vi flyttade våran postlåda:)
Sophie: Det stämmer att de gula heter daglilja. Vi har enorma mängder i trädgården och de växte ursprungligen mot norrväggen på huset. De blommar där men inte så mycket eftersom det är ganska lite solljus. Men som du undrade så klarar de utmärkt att växa mot en vägg. Jag har oxå flyttat dem...och de kom upp som blad året efter men blommningen hoppade de över. Men nu iår har de blommat
jcfolke: För ett tag sen var det en notis i Vi i villa där det fanns en lykta att ha i trädgården i form av ett glasklot på en pinne. Har försökt hitta på vi i villa sajten men inte hittat något bättre än det som finns på denna Trädgårdstrofeér ~ trädgård ~ krukor ~ Vi i villa sidan och det är inte den jag tänker på. I notisen jag tänker på har jag för mig att det fanns en bild med
Kalleman: Det hela är ju lite beroende på vad det är för stenar ni ska ha som kantstenar och hur djupa dessa är men ni verkar ha det rätt i princip. Gräv ut för gången och packa ett lager grus/sand för kantstenen. Fyll sedan på med samkross eller liknande innanför upp till 3-4 cm i underkant på stenen. Packa detta och fyll sedan på med det slitlagret ni vill ha, t.ex. singel eller kross 3-4
magaxe: Idag kom betongbilarna. Trots 20 cm bergkross så sviktar vägen 10 cm när man trappar på den. Det rör sig under fiberduken. Men så har det regnat väldigt mycket de senaste veckorna. Framför allt verkar det vara mjukt där vi grävt för ledningar, mitt i vägen. I hjulspåren på sidorna av vägen är det fast och betongbilarna har varit breda så det har tagit sig fram med lite hjälp.
M@ZE: Dom har rätt bra koll på depåerna .. låt dom fylla upp och räcker det inte så åk 2 gånger och hämta, blir iaf extrem mycket billigare än att köpa i säckform.
fraberg: Nej muren ifråga har stått i nästan 60 år så jag får nog ändå vara nöjd.:) Men går det att göra en megastone mur i nedfarten ?
Kalleman: Fiberduk ska hålla om det är den svarta och inte den vita, det är framförallt UV-strålningen som tar knäcken på de flesta dukar och ligger den i marken så är de ju skyddade mot detta. Plast är lite trixigare eftersom det då är väldigt viktigt att man får ett tillräckligt sidofall på ytan så att vatten snabbt rinner bort, annars får man snabbt ett badkar. Men samtidigt måste du
austlich: Låter som bladlöss. Att duscha bladen med såpa/tvål-vatten ska hjälpa om det inte är allt för illa. Annars får du klippa bort de värst drabbade grenarna och slänga i sopsäckar och sen duscha busken.
fresve: Jag måste göra reklam för min Toro, har haft den i ungefär ett år nu, och den funkar klockrent. Dessutom är deras drivning hur bra som helst, måste upplevas för o förstå hur smidig den är. Desto mer tryck som man lägger på handtaget, desto fortare går den, så fort du stannar, alltså lättar på trycket, så stannar maskinen. Kostar dock lite mer, men jag anser att det är värt
puu: [citat] Om du hade läst början av den här tråden så hade du sett att jag förespråkar aktiv grillning i en billig 150 kronors klotgrill och dissar de som tror att det blir bra bara för att de har en fin Weber. När det gäller spisen inne har jag däremot kostat på mig en dyr induktionshäll just för att jag bara ska kunna sänka värmen och inte dra bort hela stekpannan om det blir för
Kalleman: Lupinen lever bara några år, så om den byter färg till blå efter några år så är det nog uppenbarligen nya plantor som är blåblommande som har grott och inte ursprungsplantan som har bytt färg. Jag tror att de förädlade lupinsorterna som russellupiner och dylikt som är korsningar mellan olika arter snabbt reverterar tillbaka till ursprungsarten. Därför får man nog stödså med
Kalleman: Om materialet låser bra eller inte har inte med nollfraktionen att göra utan med krossytegraden. En yta med krossytegraden 100, dvs allt krossmaterial, låser alla bra. Sorterade fraktioner av makadam packas lätt och är stabila men behåller mycket av sina porer och dränerar fortfarande bra efter packning. En samkrossprodukt som har nollfraktionen med sig blir mycket tätare vid packning och