Tack vare era tips lyckades ja igen. Andra gånger på 2 dagar. Nu ska jag testa öl marinaden.

Tydligen ingen vet nåt! Synd. Jag funderade på det med vatten. Tror att det tillför fukten åt köttet.

H
Det där med vattnet, det är för att man ska få en ångeffekt i grillen. Det funkar även i hemma ugnen, en plåt med kanter som man häller kokande vatten i, placerad i botten av ugnen sen t.ex. en hel fläskfile heltsteks på detta sätt.
Så mört blir det att det nästan går sönder i munnen.

När det gäller grillning. Varför krångla till det med öppna/stängda luft hål etc? dela upp kolet i olika nivåer, hög nivå för snabbgrillat, tex lövbiff entrocte, medaljonger korv etc, sen lägre grillbädd för fläskkött av olika varianter som måste vara genomstekt. (trikiner kan finnas i fläsk)
Större köttstycken typ bog av lamm, heltstekt oxfile kör man nästan klart i vanliga ugnen i ungsäker form med marinade i sen ger man den en grillyta på het bädd.

Detta är viktigt, börja alltid oavsett vilket kött ni grillar med att ge den en stek/grill yta på den varma bädden, då får ni en fin grillytan samt att köttet fastnar inte i gallret. Tex stora tjocka kotletter, först på heta bädden 40 sek per sida för ytans skull, sen flyttas över till långstek bädden.

Ett annat tips som jag gör oavsett om det är kotletter eller biff, det är att jag bankar biten i en plastpåse innan jag slänger den på grillen. Då får jag jämn tjocklek på biten samt lägre grilltid, då kan man t.om. grilla Karre eller Kotletter på het bädd. Kotletters fet SKA vara kvar vid grillning. Klipp små jack i fettet så slipper ni att kotletten drar ihop sig till en "båt".

All kött ska hinna vila ett par minuter innan servering, under folie eller liknade. För skär man i en köttbit som kommer direkt från ugn eller grill så rinner garanterat alla goda köttsafter ut. För vi tillagningen så blir det tryck i köttbiten med vätskan som finns där, och punkterar du köttet medans det är tryck, jag då kan det goda 230kr/kg Oxfile biten bli lika tråkig som 29:90 kg karrebiten.

Blomspruta med vatten ska man ha tillhands om marinad eller fett börjar brinna i grillen, då släcker man den för man vill grilla inte elda maten.

Och för guds skull!!!! det viktigast av allt!! Glöm inte Ölen ;)

Blomspruta med vatten har jag aldrig behövt med min Weber med lock. När jag lyfter locket kan det någon gång börjar brinna men när jag lägger på locket igen så slockar det för det blir för lite syre för att det skall kunna brinna.

Jag är grymt nöjd med min Weber, så nöjd att jag även köpte en bärbar som jag har med på stranden och på picknicken.

Hej,
Ni som har en Weber - tycker ni att det går åt den större modellen (57cm) eller klarar man sig bra med 47'an?

Inte så mycket för priset kanske, men den stora är ju rejält skrymmande...

Vi har en 57cms grill. När bara familjen grillar använder vi nästan alltid sidogallren som minskar ytan, annars går det åt massor med kol. När man bjudit in polarna och är fler än två vuxna och två små använder vi hela grillen. Vi gillar att grilla och bjuder sällan på något annat under vår tom höst säsongen. Då kan man få ordentligt med plats till både korv, kött och grönsaker. Jättefin kol blir det också tycker jag - kanske beroende på att man lätt fyller den med en hel påse vid sådana tillfällen ... ja, det borde ju inte bero på grillen men det fungerar bättre än det någonsin gjort innan, efter att vi köpte denna nya extrastora.

H
Quote: "Blomspruta med vatten har jag aldrig behövt med min Weber med lock".

Åhh herregud......
Lycka till med grillningen, blir säkert bra.....

Använder skorstenständaren, kanonbra... Dock lite "spännande" när man vill portionera ut i sidorna (lägger briketterna på utsidan av de stående sidogallren vid indirekt grillning). Långa handskar som skyddar underarmen hjälper :)

Enkelt grundtips som fungerar till det mesta är att glöden är lagom när du kan hålla handen i grillhöjd precis tre sekunder innan du måste rycka bort den. Inte två eller fyra utan precis tre. Bra värme till det allra mesta, även om jag personligen föredrar att "kasta köttet genom helvetets eldar" och grilla på högre värme och kortare tid.

Jag kör elektrisk grilltändare och blandar gärna kol och briketter för att få både snabb och långvarig glöd.

Bästa grillköttet tycker jag är fläskkarré med ben, entrecote eller lammkottletter. Mycket fett gör det lättare att lyckas med saftigheten.

Viktigaste tipset jag kan ge är nog dock "kortare tid". De flesta torkar ut köttet helt i rädsla att det ska vara för rått. Kött kan aldrig vara för rått :) Så, kolla med en kniv ett par gånger under grillningen.

OlaF skrev:
Kött kan aldrig vara för rått :)
Även om allt fläskkött som säljs idag ska vara testat för trikiner så är det inget jag skulle vilja riskera att få i mig. De som har råkat ut för det beskriver att smärtan när larverna borrar sig in i musklerna kan sitta kvar resten av livet... :eek:

Men annars håller jag med dig, hellre lite rödare än 5 minuter för länge på grillen. :D

/Kalle

Jo, det var litet för kategoriskt uttalat av mig. Nöt och lamm kan för mig vara hur rött/rosa som helst men fläsk och kyckling ska man nog fräsa på litet extra. Men, jämfört mer hur de flesta jag stött på grillar så är nog deras uppfattning om "rått" det jag kallar "medium" :)

Hopplunda skrev:
Varför krångla till det med öppna/stängda luft hål etc?
dela upp kolet i olika nivåer, hög nivå för snabbgrillat,

Blomspruta med vatten ska man ha tillhands om marinad eller fett börjar brinna i grillen, då släcker man den för man vill grilla inte elda maten.

Vad är krångligast, justera glöden med ventiler eller hålla på och dela upp kolet i olika högar och leka vattenkrig med blomsprutan så att det virvlar upp aska på köttet.

H
I mitt tycke grejja med ventiler och lock. har man locket på så vet man inte vad som händer med grillning. Men vill ni köpa dyra rostfria grillar med lock, ventiler, mugghållare och tro att det automatiskt blir bra grillat.

En fråga bara, om du steker kött i stekpanna hemma på spisen och du märker att det blir bränt. tar du av stekpannan från plattan eller sänker du bara värmen och låter köttet bli nukad innan värmen har gått ner på plattan??

Hopplunda skrev:
I mitt tycke grejja med ventiler och lock. har man locket på så vet man inte vad som händer med grillning. Men vill ni köpa dyra rostfria grillar med lock, ventiler, mugghållare och tro att det automatiskt blir bra grillat.

En fråga bara, om du steker kött i stekpanna hemma på spisen och du märker att det blir bränt. tar du av stekpannan från plattan eller sänker du bara värmen och låter köttet bli nukad innan värmen har gått ner på plattan??
Om du hade läst början av den här tråden så hade du sett att jag förespråkar aktiv grillning i en billig 150 kronors klotgrill och dissar de som tror att det blir bra bara för att de har en fin Weber.

När det gäller spisen inne har jag däremot kostat på mig en dyr induktionshäll just för att jag bara ska kunna sänka värmen och inte dra bort hela stekpannan om det blir för varmt, men det är en annan diskussion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.