9 367 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Färg på lupiner?
Jag skulle vilja gynna de vita och rosa lupinerna på de blåas bekostnad. Nu har jag gått och märkt dem med maskerinstejp så jag vet vilka frön jag ska pyssla om och vilka jag ska ta bort, och då slog mig tanken att det kanske inte är så enkelt.. Hur fungerar det, ger rosa lupiner frön som ger rosa lupiner? Eller beror det på med vad de har pollinerats? Finns här någon modern Mendel som kan hjälpa mig ur detta genetiska trångmål? 
Färgen på Lupiner beror i huvudsak på var de växer och vilket pH-värde det är i marken och vad den består av. Är det sur skogsmark blir det blå Lupiner. Är det kalkrik mark, dito. Därför är blå Lupiner vanligare än rosa och vita. Blandade färger tyder knappast på helt sur mark, där jorden består av icke homogent material. Dvs. blandat lera, grus och annat.
Lupiner har pålrot som går långt ner (ungefär som maskrosor) och är egentligen ett ogräs det oxå. Men till skillnad från maskrosornas rot är den kraftigare och går lättare av strax i markytan om man drar i plantan.
Så du får nog se till att höja pH-värdet upp mot 10 och gräva ur och fylla på med mer grus om du ska kunna få bara rosa och vita lupiner.
Här får du därtill ett par bilder på hur det kan se ut (tagna hemma hos oss):

och:

Lupiner har pålrot som går långt ner (ungefär som maskrosor) och är egentligen ett ogräs det oxå. Men till skillnad från maskrosornas rot är den kraftigare och går lättare av strax i markytan om man drar i plantan.
Så du får nog se till att höja pH-värdet upp mot 10 och gräva ur och fylla på med mer grus om du ska kunna få bara rosa och vita lupiner.
Här får du därtill ett par bilder på hur det kan se ut (tagna hemma hos oss):

och:

Ta mej tusan, är det alltså så det fungerar? Eller förresten, menar du att ett visst frö kan ge olika färger beroende på om det hamnar i sur eller basisk jord, eller menar du att de blåa lupinerna gynnas om det är surt?
Lupiner slår över i blått även om fröna är röda/vita från början. Och det beror alltså på den jord/miljö de växer i om de ska göra det. Sen går de som regel aldrig tillbaka i färgen igen av någon anledning. Därför gynnas blå Lupiner.
De Lupiner du ser på första bilden var för åtta år sen uppblandande i färgerna och vi tog vara på frön från dem (samlade hem hela växten i papperskassar som fick vissna ner i rumsvärme så att baljorna öppnade sig och då lät det som en kulspruta i papperskassarna). Sen har vi spritt ut dem längs med skogskanten på bild 2. Inte en enda Lupin i annan färg än blått, trots att fröna varit från både blå, vita och röda/rosa. En del har blivit lite vita i toppen men blått är förhärskande i den sura skogsmiljön.
De som står vid dammen på bild 1 har under samma tid gått över till i huvudsak blått med vitt i topparna. Vi har kunnat följa färgskiftningarna från år till år och sett förändringen. Och det är inte kalk i marken som gör det, utan sur jord. Hade vi haft kalk i marken skulle vi ha haft blåsippor oxå på våren, men det är idel vitsippor.
Svärsonen använde sig av fältet för bra många år sen till sin fotobok. Bilderna kan du se på:
Om naturfoto från Bohuslän. Bohusläns skärgård och Bästkusten.
Klicka på svenska flaggan/Galleri/ och kika på Galleri 2. Bilden där visar röda Lupiner som nu är blå.
De Lupiner du ser på första bilden var för åtta år sen uppblandande i färgerna och vi tog vara på frön från dem (samlade hem hela växten i papperskassar som fick vissna ner i rumsvärme så att baljorna öppnade sig och då lät det som en kulspruta i papperskassarna). Sen har vi spritt ut dem längs med skogskanten på bild 2. Inte en enda Lupin i annan färg än blått, trots att fröna varit från både blå, vita och röda/rosa. En del har blivit lite vita i toppen men blått är förhärskande i den sura skogsmiljön.
De som står vid dammen på bild 1 har under samma tid gått över till i huvudsak blått med vitt i topparna. Vi har kunnat följa färgskiftningarna från år till år och sett förändringen. Och det är inte kalk i marken som gör det, utan sur jord. Hade vi haft kalk i marken skulle vi ha haft blåsippor oxå på våren, men det är idel vitsippor.
Svärsonen använde sig av fältet för bra många år sen till sin fotobok. Bilderna kan du se på:
Om naturfoto från Bohuslän. Bohusläns skärgård och Bästkusten.
Klicka på svenska flaggan/Galleri/ och kika på Galleri 2. Bilden där visar röda Lupiner som nu är blå.
En fråga, vid vilket pH (ca) slår lupinerna över till de andra färgerna eller kanske rättare sagt behåller sina icke blå färger? Här i skåne har vi ju en kalkrik lerjord med relativt högt pH, vad tror du om att odla rosa lupiner här t.ex?
Skulle förmodligen vara lättare att få dem att behålla annan färg än blå/lila. Men det kan skifta på bara någon decimeters placering i backen.
Hela Skandinavien ligger på den Fenoskandiska skölden i jordskorpan. Och marken är tämligen stabil. Men den är olika uppbyggd. Sydligaste delen av södra Sverige har sedimentär grund från istiden (avlagringar). Resten är kristallinskt berg.
Men... Skånes jord är inte homogen för det. Det förekommer både gul och blå lera, grus, pinmo, silt, kristallinskt berg och kalksten m.m. Sistnämnda särskilt i sydvästra delen. Men det finns även kalkrik mark i Kristianstadsområdet. Så det beror ju lite på var du menar i Skåne oxå.
Tillägg: Har inga direkta bevis för att de slår över vid ett visst pH-värde. Allt under 7 brukar räknas som surt. Däröver basiskt. Men hur surt det ska vara i marken för att de ska gå från udda till blå färg vet jag inte. Skulle gissa på runt 5 eller lägre. Vi har ner mot 3.
Hela Skandinavien ligger på den Fenoskandiska skölden i jordskorpan. Och marken är tämligen stabil. Men den är olika uppbyggd. Sydligaste delen av södra Sverige har sedimentär grund från istiden (avlagringar). Resten är kristallinskt berg.
Men... Skånes jord är inte homogen för det. Det förekommer både gul och blå lera, grus, pinmo, silt, kristallinskt berg och kalksten m.m. Sistnämnda särskilt i sydvästra delen. Men det finns även kalkrik mark i Kristianstadsområdet. Så det beror ju lite på var du menar i Skåne oxå.
Tillägg: Har inga direkta bevis för att de slår över vid ett visst pH-värde. Allt under 7 brukar räknas som surt. Däröver basiskt. Men hur surt det ska vara i marken för att de ska gå från udda till blå färg vet jag inte. Skulle gissa på runt 5 eller lägre. Vi har ner mot 3.
Varför lägga ner? Försök istället förbättre pH-värdet (kan ske på kemisk väg) och/eller byt ut jorden mot kalkrik sådan där du ska plantera dem. Sen är det till att observera vad som händer och en pH-mätare (kan köpas hos Clas Ohlson m.fl) är då till god hjälp. Intressant hobby om inte annat.
Jag måste säga att jag är lite förvirrad för vad det är som gäller här egentligen.
Tycker det är en intressant fråga så jag har försökt läsa på lite och jag har inte någonstans läst något om att pH-värdet skulle få de att ändra färg, däremot att den blå färgen kan vara genetiskt dominant och därför slå igenom kraftigt på bara några år. Om de skulle vara beroende av pH så skulle väl förändringen ske snabbare också som det gör med hortensia t.ex. som blommar i blått eller rosa beroende på pH-värdet.
Kan det inte vara så att av alla de fröer i regnbågsblandningarna man köper så blir avkomman med stor marginal blå pga dominans i anlaget och då plantan bara lever några få år så blir de blåa plantorna relativt snabbt totalt dominerande? Jag tycker det låter som ett mer rimligt scenario än pH-värdet för tillfället men är öppen för övertalning
.
/Kalle
Kan det inte vara så att av alla de fröer i regnbågsblandningarna man köper så blir avkomman med stor marginal blå pga dominans i anlaget och då plantan bara lever några få år så blir de blåa plantorna relativt snabbt totalt dominerande? Jag tycker det låter som ett mer rimligt scenario än pH-värdet för tillfället men är öppen för övertalning
/Kalle
Om det beror på någon dominant gen i Lupinen, som skulle slå igenom, vet jag ej. Men eftersom det bevisligen inte är någon garanti att en udda färg kommer upp om man tagit frön från en sådan 'planta', så kanske det ligger något i det.
Däremot har de försök vi gjort visat att de udda färgerna kan komma igen på vissa platser som vi förberett, dvs. bytt jord och gödslat upp, men inte på andra platser med samma frön. De håller dock inte den udda färgen så många år, men det kan tillskrivas att jorden urlakas och försuras. Kanske också din dominanta gen påverkar förloppet när 'plantan' inte fortsatt får de rätta betingelserna?
Däremot har de försök vi gjort visat att de udda färgerna kan komma igen på vissa platser som vi förberett, dvs. bytt jord och gödslat upp, men inte på andra platser med samma frön. De håller dock inte den udda färgen så många år, men det kan tillskrivas att jorden urlakas och försuras. Kanske också din dominanta gen påverkar förloppet när 'plantan' inte fortsatt får de rätta betingelserna?
Om färgen är genetiskt bestämd borde det ju ha betydelse vilka pollen som pollinerar en viss blomma. Eller, egentligen borde frön från samma planta kunna ge olika färger beroende på vad varje blomma pollinerats med.
Jag håller med Kalleman om att det borde stått någonstans om Lupinerna hade den egenskapen att pH avgjorde färg, det är ju en ganska anmärkningsvärd egenskap.
Jag håller med Kalleman om att det borde stått någonstans om Lupinerna hade den egenskapen att pH avgjorde färg, det är ju en ganska anmärkningsvärd egenskap.
Lupinen lever bara några år, så om den byter färg till blå efter några år så är det nog uppenbarligen nya plantor som är blåblommande som har grott och inte ursprungsplantan som har bytt färg.
Jag tror att de förädlade lupinsorterna som russellupiner och dylikt som är korsningar mellan olika arter snabbt reverterar tillbaka till ursprungsarten. Därför får man nog stödså med nya frön kontinuerligt för att kunna hålla färgprakten intakt så att säga.
/Kalle
Jag tror att de förädlade lupinsorterna som russellupiner och dylikt som är korsningar mellan olika arter snabbt reverterar tillbaka till ursprungsarten. Därför får man nog stödså med nya frön kontinuerligt för att kunna hålla färgprakten intakt så att säga.
/Kalle
Klicka här för att svara