Trädgård allmänt
jon_h: Den här debatten hade tydligt förts tidigare, i den här tråden. Vi kanske skulle nöja oss med den, nu börjar detta bli lite offtopic. Svaret på trådstartarens fråga om vilket som är mest effektivt kanske är givet, men att det råder delade meningar om farligheten hos roundup är också tydligt. :)
esox71: De färdiga sandlådor som finns på byggvaruhusen brukar vara kvadratiska med sidan 1-1.2 m. Det tyckte jag var alldeles för klent. Jag ville ha minst 2 kvm yta för att ett par ungar ska kunna leka obehindrat i den. Jag byggde en av trall, 28 x 120, med sidan 1.6 m. Byggde en ram tre plankor hög (36 cm) med 45x45 reglar i innerhörnen och grävde ett hål i marken som var två plankor djupt.
Kasch: [citat] Humlen behöver sitt stora rotsystem och därför är nog det bästa om du kan hitta en växplats där den inte stjäl näring från andra perenner. Om du är intresserad av ölbryggning - tänk på att välja en honplanta, annars får du inga kottar. Tyvärr vet ofta inte plantskolorna själva vad de säljer. Roligast är om du kan få ta ett rotskott från en befintlig honplanta. Bäst
Cockaby: Vi använder böjda armeringsjärn på brukshundklubben för att fästa agilityhinder i gräsmattan. Funkar suveränt, tål hög belastning utan problem och enkelt att få ner i marken också. Våra är 10 mm som är böjda av en smed, men det kostade inte särskilt många kronor.
Solana: Jag odlar en hel del rosor, det viktigaste är djupet, minst 50 cm djupt gärna 70-80 skadar inte. Sedan skulle jag blanda rosjord, barkmull och kogödsel i rabatten och så att säga precis där man planterar rosen skulle jag kört bara rosjord.
Kalleman: Vad som ofta är farligast när det gäller barn och vatten är när det finns branta kanter där de kan drutta i. Det kan ju vara svårt att bygga om en befintlig damm men vill man ha en barnvänlig damm och ska gräva nytt, så tänk på att ha långgrunda "stränder" och kanske inga stora hårda stenar där de kan slå sig medvetslösa på och sedan hamna med ansiktet i vattnet. Jag har själv
Rikard_Ahlin: Problem solved! :-) Swerock i Blentarp löser detta till en Bråkdel av Flisby´s pris..
alacs: trojlee - tror vi får vara lika drastiska - helt enkelt riva altet, och rasar det lite får vi fylla på sedan fredwel - nja, tror inte vi vill ha kvar slipersen, den knycker ju ca 20 cm på djupet, och vi behöver komma åt varje cm vi kan på nedre delen helenaB - Tack för länk till Bender. Ska kolla mer noga senare /alacs
yonna: Eftersom träden är så unga kan jag tänka mig att du lämpligast klipper in alla grenar till exempelvis 50 cm. Då får du samma storlek på träden. Du behöver då inte gallra dem utan vänta ett par år. Synd att göra det nu - gör det till våren precis när de tänder.
Sommartorparn: [citat] Rosten som går på rosor och stockrosrosten är två helt olika åkommor. Kan inte smitta varandra. Vad gäller aska är det bättre att strö ut tunnt lite då o då . En tjock hopklumpad massa av aska blir ingen växt glad åt.
alacs: Tack, då tror jag jag satsar på en flytt så snart de har blommat ut. Härdiga är de definitivt - har säkert 15 år på nacken, minst! Och eftersom jag har 10-12 st som ska flyttas så provar jag först med 2 st nu denna höst och ser hur det går, så tar vi resten senare. /alacs
Kalleman: Om du kan använda knäckstensmuren som stöd bakom partiet så kan du ju göra några enkla små terasser ner till marknivå genom att använda naturstenar och sedan fylla med grus och sand bakom dessa.
alacs: Köpte 3 vitlökar på handelsträdgård i våras (stod uttrycklingen på förpackningen att de var för vårsådd), och planterade dessa. Förutom att jag missade att vitlöken skulle planteras klyfta för klyfta, och inte hela löken, så undrar jag nu 1. när ska jag plocka upp den? 2. hur är det meningen att den färdiga löken ska se ut? Jag tog nämligen upp den första idag, och under
Spiderman: Du skulle plantera något som både klättrar och hänger... och allrahelst även blommar vackert förstås ;)
Spiderman: Jag har trätt i armeringsjärn i hönsnätets nederkant... Detta för att inte den lilla grävarhunden skall ta sig ut. Jag täcker sedan armeringsnätet med grus/makadam. Nu återstår att såga ner stolparna... Idag har vi mätt upp höjderna med hjälp av ett snöre.
Mats: om det är L-element du menar så gräv ur några dm under och skicka ned 0-18 eller 0-32 kross och padda ordentligt. Förutsätter någorlunda normala markförhållanden. Är det mycket lerigt kan det krävas mer
JK: Lite missnöjd med släpandet med kassar, men vet inte om vi kan få plats med bilarna längre upp. Det skulle ta ganska mycket av tomten. Det är inte så blåsigt, men däremot är det lite trafik på södra delen av huset. Så vi försöker bygga upp lite med väster/häckar för att om möjligt dämpa bullret. Sedan är man ju lite sugen på en swimmingpool, något förslag var man borde