hej!! jag skall ha runda naturstenar intill vårat hus(runt om) och undrar om det är någon som vet vad man skall ha under och över... vill inte gjuta fast dom...mvh Hanna

Gräv bort eventuell jord, fyll upp med grus och sätt dina stenar i detta. Jag förutsätter att det inte kommer vara en gåyta för då måste man göra lite annorlunda.

Ett tips är att använda fin makadam, typ 2-4, så har ogräset mycket svårare att överleva tillräckligt länge för att bli långvariga. Ett sådant lite grövre grus utan finare fraktioner torkar upp snabbt och hindrar frösådderna att etablera sig ordentligt.

/Kalle

vi har ju två barn och vill att stenarna inte skall gå att rubba i fall dom går där fast dom inte får...går det bra att sätta stenarna i sand? tackar för snabbt svar!

Ja, sätt de i sand, det går alldeles utmärkt.
Börja med att lägga ut ett lager med sand 5-10 cm tjockt. Pussla ihop stenarna någorlunda så att man minimerar bredden på fogarna, knacka ner de i sanden med en gummiklubba eller hammare.
Strö sand över stenarna och vattna ner det i fogarna, helst ska fogarna bli helt fyllda med sand. Då ligger stenen stabilt och tål lite spring.
Den del som är känsligast för tramp är kanten mot gräsmatta/rabatt så försök lägga de största stenarna där och tryck ner de ordentligt.

Beroende på vad det är för yta bredvid huset så kan man ju tänka sig att man använder sig av en någorlunda fast kant en bit från huset och sedan bara häller ut stenen över den sandade/grusade ytan.

/Kalle

som Kalleman säger, jag använde grov grus. Har 80 meter runt huset och dom har legat där i 14 år nu, utan problem, har 30cm bredd.
tegel1.jpg

Jag hade nog lagt dem i stenmjöl med marktäckarduk under, varken myror eller ogräs tycker om stenmjöl.

Stenmjöl är jättebra som underlag om man packar det ordentligt, men som fogsand håller det mycket vatten och gör det lättare för ogräset att överleva. Mitt förslag är fortfarande ett grus utan nollfraktion i som fogsand till sådana ytor som man inte går på och inte vill lägga ner alltför mycket tid på.

Kan man foga med "putssand", vad nu det är för någe? Hur går det med vatten, ogräs och myror?

Putssand är den sand som man brukar se i sandlådor för de minsta, sk bakbar sand. Den innehåller mycket finmaterial och packas lättare än grövre sand.

Du kan säkert använda det som fogsand, frågan är bara hur snyggt det blir. Tycker själv att sådan sand har lite kräkfärgsvarning... :)

Jag har lagt mina sten rätt i jorden och tryckt till dom med foten, dom ligger helt ypperligt.
DÅ är storleken på dessa från ca 25 cm och upp till över 1 m (med det var en tung liten rackare ;))
Jag har småkillar och jag finner inga problem i detta. Stenarna lägger sig ju till rätta, men det kan väl vara att föredra att trycka till jorden under först.
Även jag går på stenarna och jag går inte i viktklassen flugvikt utan fullvuxen man.

Oj, färgen trodde jag var just - SAND, hehe. Nä, om det är åt galla-hållet får det vara. Tack för snabbt svar.

Precis detta önskar vi också,
vi har dock singel utmed huset. (ganska smått 4 mm gissar jag)
Om jag sätter runda naturstenar i det & lägger fogsand känns det som om fogsanden kommer att vattnas ned i gruset? Eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.