Vi skall nu gå över till kompostering hemma. Övergången sker i januari, dvs när det är som kallast. Går det att starta upp en kompost då, eller skall man hitta ett alternativ förvaring (t.ex. gödselstacken) fram till våren?

Min tanke är annars att ta lite lagom brunnen gödsel i komposten för att hjälpa igång den. Man får då både mask, bakterier, värme och lite volym på komposten i början.

Tänkte först skaffa en roterande Jorakompost, verkade smart, men lutar nu efter att ha läst en del på nätet år Biokuben.

Tips och råd för att få en nystartad kompost att funka mitt i vintern mottages gärna.

Tompa

Jag tror att det kan vara svårt att få igång den när det är för kallt. Dock hindrar ju detta inte att ni slänger hushållasavfallet där. Det kommer att vara perfekt när den sedan kommer igång på vårkanten.

När det är riktigt kallt stannar vår kompost av en aning, för att sedan dra igång igen när det blir varmare. Om ni kan få maskar av någon så är det ett bra sätt att få igång den.

Varmkomposten brinner inte på vintern men den sjunker ihop precis som lastkaj skriver. Risken är väl att den blir för blöt eftersom ni startar upp under den 'döa' tiden och ni troligen endast slänger i köksavfall. Som jag skrivit tidigare - strö över några nävar ogödslad torv då och då. Så fort våren kommer igång kompletterar ni med trädgårdsluk. Det beror ju lite på var du bor i landet - här i södern kan man rycka ogräs i princip hela vintern bortsett från ett par snöveckor - i värsta fall - i jan/febr. Jag har ett enpersonshushåll och tycker att biokuben inte räcker till så jag kommer att komplettera med ytterligare en biokub. Men jag lukar jättemycket och slänger ner även rotogräs så det blir ganska stora mängder.

Tackar för era svar. Jag har nu beställt en Biokub, och skall start upp den när den kommer om förhoppningsvis ca 2veckor. Lättare nu än i januari. Eftersom det är sent på säsongen och för att få upp volymen lite till vintern så att den förhoppningsvis inte fryser så tänkte jag pröva att starta med en del lagom brunnen gödsel.

Primärt är komposten till för köksavfallet efter 4 personer, trädgårdsavfall kör jag normalt på gödselstacken eller ut och tippar i skogen ett par kubik åt gången. Det förmultnar enklast där. Däremot så skall jag givetvis använda en del av detta i komposten för att få en lagom balans på den.

Tompa

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.