Någon som vet hur man blir av med igelkottar (på ett humant sätt)? Har sett produkter för att bli av med katter, sorkar, rådjur etc. men aldrig något mot igelkottar. Någon som känner till nåt knep?

:eek: Varför vill du göra dig av med igelkottarna? :confused: Det är ju trevliga och harmlösa små djur.
Eller har du dom inne i huset? Då kan du bara bära ut dom.:cool:

Immobil skrev:
Varför vill du göra dig av med igelkottarna?
Gissar att det har med hunden att göra.:)

Samla ihop dom och kör dom till mig. Jag har länge tänkt att bygga en igelkottlägenhet och gräva ner i komposten men det har aldrig blivit av. Igelkottar är ju stencoola.

Jag ställer mig på kö. Vill mer än gärna ha igelkottar på tomten.

De kan få flytta hem till oss!

Faidros skrev:
Gissar att det har med hunden att göra.:)
Du menar hunden halkar på det oljade golvet och landar på igelkotten? :rolleyes:

Immobil skrev:
Du menar hunden halkar
:D
Länken var bara till för att visa att pool har hund. Jag kan tänka mig att det är den som inte gillar igelkottarna.

Ska man tolka det hela som att ingen har något tips att dela med sig av?

Igelkottar är inte så lätta att bli av med, det kommer ofta nya tillbaka.
Dom verkar trivas i vissa trädgårdar..

Hmm, i vårat fall kan det bero på att det är förhållandevis lätt att komma in på tomten om man är en igelkott samt att det finns en hel del ställen att gömma sig på.

Det är som ormar, med en riktigt kortklippt gräsmatta, utan några rabatter och inga nedhängande buskar så kommer inte heller igelkotten trivas.

Den seriösa delen av råden är därmed: Håll tomten ren från rishögar och dylikt som igelkottar gillar att bo i. Alternativt får du väl helt enkelt bygga ett igelkottsbo utanför tomtgränsen så flyttar de dit istället. Att det inte finns några igelkott-väck-medel beror på att de flesta vill ha igelkottar på tomten (som du säkert märkt). :)

Igelkottar är ju nattdjur så man träffar dom sällan på dagen. Vi har en vakthund ( ej jakthund) som är ute och patrullerar på nätterna och ibland blir det herrans liv så där efter middnatt när man sover som bäst. Det är bara att gå ut och rädda lille igelkotten som ligger ihoprullad och inte vågar springa iväg. Några gånger täckte jag kotten med en stor tung terrakotta kruka för att hunden inte skulle komma åt och skada den. Hunden var inte intresserad av krukan. Jag släpte kotten utanför stakettet först på morgonen. Nu verkar besöken ha minskat men jag vet ej varför. Vill dom inte fångas i en kruka eller det är hunden som blev mer tolerant ? Också dom katter som fick sitta en halv dag i ett träd slutade besöka vår tomt. Besökare kanske får minne för livet och undviker komma på hundens område? Om det nu fungerar så så är det ganska humant sätt att stoppa besöken :).
gaia

Hemmakatten
Oj, nu blir jag nyfiken. Vad är det för häftigt hus (eller innehåll) ni har som kräver en patrullerande vakthund på nätterna? Det trodde jag bara viss känslig industri och liknande har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.