11 607 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Igelkottar?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Igelkottar är inte så lätta att bli av med, det kommer ofta nya tillbaka.
Dom verkar trivas i vissa trädgårdar..
Hmm, i vårat fall kan det bero på att det är förhållandevis lätt att komma in på tomten om man är en igelkott samt att det finns en hel del ställen att gömma sig på.
Dom verkar trivas i vissa trädgårdar..
Hmm, i vårat fall kan det bero på att det är förhållandevis lätt att komma in på tomten om man är en igelkott samt att det finns en hel del ställen att gömma sig på.
Ju bättre du är på att rensa bort ris- och lövhögar, desto sämre lär igelkottarna trivas. Läs sista stycket här:
http://www.ornskoldsvik.se/serviceo...aomigelkott.4.1169fb2fff4f12f8a800026455.html
Du får förresten gärna viska till igelkottarna att de kan komma och bosätta sig i vår trädgård ;-)
http://www.ornskoldsvik.se/serviceo...aomigelkott.4.1169fb2fff4f12f8a800026455.html
Du får förresten gärna viska till igelkottarna att de kan komma och bosätta sig i vår trädgård ;-)
Den seriösa delen av råden är därmed: Håll tomten ren från rishögar och dylikt som igelkottar gillar att bo i. Alternativt får du väl helt enkelt bygga ett igelkottsbo utanför tomtgränsen så flyttar de dit istället. Att det inte finns några igelkott-väck-medel beror på att de flesta vill ha igelkottar på tomten (som du säkert märkt). 
Igelkottar är ju nattdjur så man träffar dom sällan på dagen. Vi har en vakthund ( ej jakthund) som är ute och patrullerar på nätterna och ibland blir det herrans liv så där efter middnatt när man sover som bäst. Det är bara att gå ut och rädda lille igelkotten som ligger ihoprullad och inte vågar springa iväg. Några gånger täckte jag kotten med en stor tung terrakotta kruka för att hunden inte skulle komma åt och skada den. Hunden var inte intresserad av krukan. Jag släpte kotten utanför stakettet först på morgonen. Nu verkar besöken ha minskat men jag vet ej varför. Vill dom inte fångas i en kruka eller det är hunden som blev mer tolerant ? Också dom katter som fick sitta en halv dag i ett träd slutade besöka vår tomt. Besökare kanske får minne för livet och undviker komma på hundens område? Om det nu fungerar så så är det ganska humant sätt att stoppa besöken
.
gaia
gaia