gaia skrev:
Igelkottar är ju nattdjur så man träffar dom sällan på dagen. Vi har en vakthund ( ej jakthund) som är ute och patrullerar på nätterna och ibland blir det herrans liv så där efter middnatt när man sover som bäst. Det är bara att gå ut och rädda lille igelkotten som ligger ihoprullad och inte vågar springa iväg. Några gånger täckte jag kotten med en stor tung terrakotta kruka för att hunden inte skulle komma åt och skada den. Hunden var inte intresserad av krukan. Jag släpte kotten utanför stakettet först på morgonen. Nu verkar besöken ha minskat men jag vet ej varför. Vill dom inte fångas i en kruka eller det är hunden som blev mer tolerant ? Också dom katter som fick sitta en halv dag i ett träd slutade besöka vår tomt. Besökare kanske får minne för livet och undviker komma på hundens område? Om det nu fungerar så så är det ganska humant sätt att stoppa besöken :).
gaia
Kan nog hålla med om att det kan vara ett effektivt sätt. Om man däremot försöker träna sin hund att ge fan i att jaga katter och dylikt är det dock en mindre lyckad metod.

Hemmakatten skrev:
Oj, nu blir jag nyfiken. Vad är det för häftigt hus (eller innehåll) ni har som kräver en patrullerande vakthund på nätterna? Det trodde jag bara viss känslig industri och liknande har.
Nu när jag läser igen det jag skrivit så låter det mer allvarligt än det är :). No ja, man kan installera en tjuvlarm och man kan "anställa" en hund ... som vi har gjort. En stor, vit, lurvig bjässe som går ute på 6000m2 inhängnad tomt något avsides vid ett litet samhälle. När vi är borta och jobbar eller sover är hon ute och vaktar.Hon är inte tränad till vakt och anfall på komando, hon bara gör det hon blev avlat till för länge sen :).
Vaktjobbet tar hon inte på så stort allvar men varnar oss och besökaren redan vid grindarna. Det mesta av tiden ligger hon på sina utsiktplatser och håller ett öga på världen omkring eller sover i sin lyxlya under trappan. Håller oss sälskap inomhus när vi är hemma.
Det är en hundras som vanligtvis vaktar får i bergen och är avlad/anpassad mentalt och fysisk till att jobba självständigt (utan människans ständiga kontroll) och i alla väder. Vaktinstinkt är stark, jaktinstinkt - zero , agilityintresse - ZERO. Dom egenskaper bestämde att vi valde just den rasen. Hon saknar inte mentalt stimulans när hon är ute - måste ju vakta "sin" flock = hundratals hjortar som bor granne med oss och några enstaka får dvs oss.

Och nej, vi har inget specielt hus eller innehåll men trots det har vi haft inbrott ett par gånger på annat ställe som gjorde mer skada för oss än nytta för tjuven. Sen dess har en "skyddsängel" flyttat in.
gaia

pool skrev:
Kan nog hålla med om att det kan vara ett effektivt sätt. Om man däremot försöker träna sin hund att ge fan i att jaga katter och dylikt är det dock en mindre lyckad metod.
Ja, men jag vet inte om det blir så lyckad träning om du själv tar bort alla "frästelser" redan innan du lärt hunden att låta bli. Då blir det ju inget "ämne" att träna ett "NEJ!" på :). Ingen lätt uppdrag du har framför dej ....
gaia

Vad man kan göra med en igelkott:

Och gubben han sade till gumman sin:
Ta och sätt en lapp uti byxan min,
uti ändanom, uti ändanom,
allt uti byxorna i ändanom.

Och gumman hon gick sig till skogen en natt
och där ska se hon en igelkott fick fatt,
som sprang på sina ben, som sprang på sina ben,
som sprang på sina ben uti månens sken.

Och gumman hon tog sitt igelkottaskinn
och alla vassa taggarna vände hon in
uti ändanom...

Och gubben han hoppa, han skrek och han svor.
Jag tror själva hin uti byxorna for,
uti ändanom...

Och gubben han tog sina byxor och gick
och då kan ni veta vad kärringen fick
uppå ändanom...

Men då tog gumman ett ekorraskinn,
de lenaste håren dom vände hon in
uti ändanom...

Och då blev gubben så glad i sitt sinn,
han klappa och pussa käringen sin
uti ändanom...

kurt skrev:
Det är som ormar, med en riktigt kortklippt gräsmatta, utan några rabatter och inga nedhängande buskar så kommer inte heller igelkotten trivas.
Hum, igelkottar har faktiskt orm på sin meny. Så vill du har en ormfri gård se till att igelkotten trivs!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.