1 776 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Skapa gång till uthus
Jag undrar om det finns lite tips på hur man skulle bära sig åt vad det gäller att anlägga en gång av något slag till en byggnad på tomten. Gången skall anläggas på en existerande gräsmatta och det är lerjord samt sankt när det kommer en del regn. Vi kommer att gå där ganska ofta varför det inte kommer att bli så mycket gräsmatta kvar. Längd på gången uppskattas till 20 meter totalt.
Frågan är då: Vad skall man lägga? Sten? Grus? Plattor? Inget alls? Vad för underarbete krävs det?
Sedan får man ställa allt i relation till hur mycket jobb det blir och min uppfattning är att det är bättre med något som funkar hyggligt bra och där det inte krävs så mycket arbetsinsats jämfört med att göra nåt jättejobb! Visst kan jag köpa tjänsten men det skulle inte bli samma sak.
Frågan är då: Vad skall man lägga? Sten? Grus? Plattor? Inget alls? Vad för underarbete krävs det?
Sedan får man ställa allt i relation till hur mycket jobb det blir och min uppfattning är att det är bättre med något som funkar hyggligt bra och där det inte krävs så mycket arbetsinsats jämfört med att göra nåt jättejobb! Visst kan jag köpa tjänsten men det skulle inte bli samma sak.
Om du ska ha någon slags hårdgjord yta så bör ni se till att ordna grunden ordentligt, som ni nämner så är det sankt och lerjord och på grund av det så behövs det sand och en maskin som kan packa underlaget ordentligt gärna en spärr mellan lerjorden och sanden (fiberduk) för att undvika att sanden letar sig ner i lerjorden och skapar försänkningar....
Grus/mindre stenar kan leta sig ut i gräsmattan så det rekommenderas inte i första taget medans det kan vara mysigt att gå i så fall behövs en ordentlig kantsten som barriär.
Något som kan vara enkelt och relativt bra/billigt är att lägga plattor. Sen för att få lite mindre passande skala så kan det vara fint med en mindre betongsten (21*14cm) ..smaken är som baken..
Sen kan man även prova lägga så kallade "stepping stones" mellan byggnaderna, dvs lägga glest med plattor men lagom att kunna gå på men fortfarande kunna klippa gräset kring dom....
Lycka till!
Carolina Aouseus
Grus/mindre stenar kan leta sig ut i gräsmattan så det rekommenderas inte i första taget medans det kan vara mysigt att gå i så fall behövs en ordentlig kantsten som barriär.
Något som kan vara enkelt och relativt bra/billigt är att lägga plattor. Sen för att få lite mindre passande skala så kan det vara fint med en mindre betongsten (21*14cm) ..smaken är som baken..
Sen kan man även prova lägga så kallade "stepping stones" mellan byggnaderna, dvs lägga glest med plattor men lagom att kunna gå på men fortfarande kunna klippa gräset kring dom....
Lycka till!
Carolina Aouseus
Tack för svaret! 
Funderar på att göra så här:
1. gräva ur
2. markduk/fiberduk
3. 16-32 singel + 0-8 singel + stenmjöl
4. packa
5. lägga plattor (21 x 21 cm)
6. vara glad
Jag antar att det inte finns någon bättre lösning. Grusgång har jag helt övergett i dagsläget men plattor som ligger lite glest kan ju vara ett annat alternativ.
När man tittar ut idag så undrar man faktiskt när våren kommer....
Funderar på att göra så här:
1. gräva ur
2. markduk/fiberduk
3. 16-32 singel + 0-8 singel + stenmjöl
4. packa
5. lägga plattor (21 x 21 cm)
6. vara glad
Jag antar att det inte finns någon bättre lösning. Grusgång har jag helt övergett i dagsläget men plattor som ligger lite glest kan ju vara ett annat alternativ.
När man tittar ut idag så undrar man faktiskt när våren kommer....
Redigerat:
Klicka här för att svara