Idag hade vi en arborist på besök för att ge prisuppgift för beskärning/klippning av 2 stora gårdsträd. Det ena är kastanj och det andra Lind.
Det är inte jättemycket som skall klippas men det är klart, dom är stora.
8000-9000 :- fick vi som prisförslag. Och då ingick inte bortforsling av rester. Jag har läst i tråden att folk fått pris på ca 1500:- för fällning av träd. Är det bara jag som tycker detta lät fruktansvärt mycket?

Det är en konst att på ett skonsamt sätt beskära 100-åriga karaktärträd så att dom inte drabbas av sjukdomar och röta. Det tar tid och kräver mycket kunskap. Arboristerna lär behöva klättra en hel del. Att fälla ett träd kan vem som helst göra. Därav prisskillnaden.

Frågan är om det verkligen är nödvändigt att beskära dessa träd? Alla träd stressas av beskärning. Beskärning kortar trädens liv. Man kan göra det mer eller mindre skonsamt, men helst inte alls. Lind är visserligen ett träd som tål ganska hård beskärning, men då har man formklippt trädet från unga år. Har det växt fritt i 100 år är det kanske en annan sak.....

Jag är själv ingen trädexpert, men har läst mycket vad trädexperter skriver på forumet "odla" . Lika trevligt som "byggahus" men gäller trädgård. Jag föreslår att du postar en fråga där. Gärna med foton på träden ifråga.:)
http://www.odla.nu/forums/

Redigerat:
Hemmakatten
Kolla runt med flera arborister. Håller för övrigt med Sommartorparn att det r en svår konst att beskra gamla trd. Men ibland har man kanske inget val, grenarna växer för långt in över hus eller annat osv.

Vi anlitade arborister för 4 år sedan som gjorde an avlastande kronbeskäring av vår 250år gamla ek. Den är mkt stor och hög. Det var två arborister som kom (de arbetar alltid två och två vid större träd pga säkerheten). Det tog 2 man 2x4timmar att göra detta. Kommer inte ihåg vad vi betalade per timme, men det var mer än för en snickare eller rörmokare tex., kanske det var 5-6'.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.