Håller på att bygga hus på en tidigare obebyggd naturtomt.
I.o.m. nybyggnationen, fixande av vvs etc så har det av naturliga skäl blivit lite skador på tomten (som tidigare bestod enbart av tallar, ljung och mossa).

Kommer enbart att ha en stenlagd uteplats och vill "lappa" ihop resten av tomten så att ytskicket återigen består av mossa/ljung och så att det känns som att huset ligger i skogen igen men hur gör jag det smidigast?
Planterar in mossa alt. ljung från annat ställe i närheten, köper frön och sår nytt, annan lösning (för vill helst inte vänta en massa år tills naturen har fixat det själv utan hjälpa till så mycket som det går)?

Att reparera moss-och ljungmark är något av det svåraste som finns. Min bror försökte så gott han nu kunde genom att stängsla in områden då hans hus byggdes för 30 år sedan. Ändå blev mycket förstört och det tog lång tid - och mycket möda - att få in naturen till husknuten. Iom att marken är rörd är den magra jordkulturen också förstörd. Tillför absolut ingen jord eller sand utan snygga bara upp och se till att marken inte beträds. Det är inte fel att försiktigt täcka med tallbarr. Så inte in något nytt om du inte är säker på att du får inhemska frön. Kolla med någon som specialtillverkar vildfrön (finns på ett par platser i landet). Flytta mossa är svårt men du kan ev försöka så med ljungfrön som finns på annan plats på tomten.

Lycka till - jag tycker det är jättefint att du försöker. Förr eller senare kryper naturen tillbaka till huset men det är inte någon snabb process.

Vi fick en skogsbacke/naturäng "förstörd". Den återtog sig väldigt snabbt. Vegetationen var olika sorters gräs och ormbunkar.

Jag skulle satsa på att så ängsfröblandning och kanske sätta in lite ormbunkar. Se det som en "naturlig" föryngring av ytan. Ett annat sätt att göra skulle vara att lämna ytan en säsong och se vad som händer.

Tids nog kommer ljungen och mossan igen.

/Fredrik

Tack för tipsen!

Några idéer på var jag kan hitta vildfrö-tillverkare?

Hade gärna lyckats med att återställa tomten :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.