11 737 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Sand till sandlåda från naturen?
Jag ska snickra en sandlåda.
Men har ingen sand.
Vart köper man sand? Gärna fin mjuk sand, typ som finns på sandstränder.
Sen undrar jag om man får gå ut i naturen och gräva sig några säckar egen sand?
Hur är det med det?
Det kryllar av sand där jag bor, hela landskapet är gammal sandmorän.
Får man ta sand från naturen för eget bruk, isåfall varifrån (strand?, bäck? morän? skog?, sjöbotten etc??)
Hejs!
Men har ingen sand.
Vart köper man sand? Gärna fin mjuk sand, typ som finns på sandstränder.
Sen undrar jag om man får gå ut i naturen och gräva sig några säckar egen sand?
Hur är det med det?
Det kryllar av sand där jag bor, hela landskapet är gammal sandmorän.
Får man ta sand från naturen för eget bruk, isåfall varifrån (strand?, bäck? morän? skog?, sjöbotten etc??)
Hejs!
Du köper sand på din närmaste bergtäckt, typ. Swerock, Jehanders m.fl.
Har för mig att en hel släpkärra kostar ca.150-250kr lastat och klart. Dom har alla sorter du kan tänka dig.
Så har du tillgång till en släpkärra så tycker jag inte att det är någonting att fundera på.
Naturligtvis kan du hämta sand i naturen, men ha i åtanke att det blir många tunga säckar att släpa på...... Fyllde grabbens sandlåda förra året (en väldigt liten sandlåda) och det gick åt ca 800kg. Om man får ta sand i naturen vet jag ingenting om, men om det är det du vill göra så är det nog enklast att ta ett par spadtag och kolla vilken sand som känns bäst.
Har för mig att en hel släpkärra kostar ca.150-250kr lastat och klart. Dom har alla sorter du kan tänka dig.
Så har du tillgång till en släpkärra så tycker jag inte att det är någonting att fundera på.
Naturligtvis kan du hämta sand i naturen, men ha i åtanke att det blir många tunga säckar att släpa på...... Fyllde grabbens sandlåda förra året (en väldigt liten sandlåda) och det gick åt ca 800kg. Om man får ta sand i naturen vet jag ingenting om, men om det är det du vill göra så är det nog enklast att ta ett par spadtag och kolla vilken sand som känns bäst.
Klicka här för att svara