Skall utanför entrén anlägga en liten plats för enbart gångtrafik. Det skall vara 400x400 betongplattor, gissar att dem är ca 40 tjocka.

Finns miljoner guider på nätet och varje villatidning visar hur gulligt man märker upp men snören och paddar mm. Så egentligen är man väl puckad som ändå behöver fråga här.

Guiderna som finns säger ungefär följande:
1. Gräv ur 10-40cm
2. Duk, för att singel/makadam inte skall blanda sig med undre lagret.
3. Ös på med makadam/singel o padda
4. Några cm sättsand, padda o jämna till

Det jag undrar är om inte den där sättsanden med tiden kommer leta sig ned genom den där grövre fraktionen? Någon guide hade med att man skulle ha duk även mellan dessa lager men majoriteten har det inte.

Med tanke på att det är ganska stora plattor jag skall lägga, behöver man verkligen dutta med den där sanden över huvud taget då? Kan man inte köra enbart 0/8 betonggrus?

Hej!

Jag har grävt ur, laggt duk och fyllt upp med 0-18 och både paddat och vattnat därefter så har jag laggt på 2-6 och jämnat av .Det har fungerat bra.

Ps har 35 X 35 X 4 cm betongplattor

Jag har kört samma förfarande; grävt, duk, paddat 0-18, sättsand och kronan på verket marksten. Jag upplever inte alls att sättsanden skulle "försvinna". Jag kan bara upplysa om att samkrosset, 0-18, blir STENHÅRT efter paddningen, så jag tror inte ens på sikt att sättsanden letar sig ner.

LÅnar tråden för en snabb och lite dum fråga ;)
När man gräver ur de där 10-40 cm för att lägga markduk och makadam.
Hur viktigt är det att den delen är plan?

anl till att jag frågar är då vi har en gång som vi funderar på att göra "något" med. för tillfället är det stenhårt och kan tänka mig att det blir problemeatiskt att få till underlaget helt plant. När man fyller med mackadam och paddar så blir det ju plant.

Vilket är billigast, att stensätta en uteplats, eller bygga ett trädäck ?

hoppas att du inte tar illa upp att jag lånade tråden Slifwerpihl.

Om du lägger tex 0-20 är det inget problem. Nollan betyder ju att det finns smågrus i den fraktionen också som fyller ut mellan de grövre stenarna. Det hade varit skillnad om du haft 10-20...

tack för svaret :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.