Hej,

vi var tvungna att gräva för att ta bort en "öträdgård" som fanns på tomten innan vi köpte fritidshuset. Hursomhelst, vi tänkte istället använda stället för att bygga en sandlåda då slipper vi plantera gräs och barnen kan ha lite roligt. Vi har grävt och tagit bort jorden, men undrar om det kan räcka med en "makrduk alt. dammduk" i hålet som vi har grävt därefter tänkte vi lägga runt sandlåda "trä alt tegelplattor". Tycker ni att det skall räcka med en markduk elelr dammduk i hålet. Det känns lite onödigt att lägga stenplattor eller något annat i hålet.

hjälp tack

Hej,

Ett tips: Om skriver "sandlåda" i sökrutan så kommer det upp massvis med trådar som behandlar sandlådor av alla de former och slag.

Jag håller själv på med en sandlåda hemma och jag tänker lägga en fiberduk i botten. Det ska ju bara förhindra att det växer upp ogräs efter ett tag. Plattor hade jag undvikit för det känns som om det kan ta onödigt lång tid för sanden att torka efter regn.

När jag gjorde sandlåda så hade jag billig presenning i botten som markduk. Har hållt i 5 år nu.
Jag lyfte upp ramen och häftade fast den sedan skar jag bort överflödet.

För 5 år sedan byggde jag en sandlåda på 2 x 2m. Kanter och sarg gjorde jag av tryckimpregnerat virke. Den blev +50 cm djup och jag fyllde sanden direkt i hålet. Jag har svårt att tro att det krävs en markduk eller något annat för att hålla ogräset borta. Det växer knappast upp från 50 cm djup (ligger väl inte så mykcet frön där heller). Dammduk i botten är kanske inte så bra, du måste ju ha dränering annars riskerar det ju att bli just en damm om inte regnvattnet kan rinna bort.

Något som varit väldigt bra är däremot att ha en fiberduk som "lock" eller snarare "täcke". Jag har fäst en bit på 2 x 2 meter i ena sidan av sandlådan och en "list" i den andra. Duken kan enkelt rullas ihop runt listen (ungefär som en rullgardin) och då slipper vi både katter, löv och annat skräp som annars gärna samlas i lådan. Barnen lärde sig dessutom snabbt att själva rulla undan duken när de ville ner i sandlådan. Den gången lyckades jag hitta en svart ganska kriftig duk hos den lokala bygghandlaren (2,5 m bred) som jag klippte till. Nu har den blivit lite ankommen med mycket påväxt av alger och lava men jag har inte lyckats hitta någon ny i denna bredd som är svart. Vitt finns men vi vill inte ha en stor vit lysande ruta mitt i trädgården. Jag letar vidare...

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tycker sandlådan skall vara djup så barnen kan gräva. Då behövs knappast något i botten. Däremot är det väldigt bra att kunna täcka sandlådan, åtminstonde när man inte är hemma eller under vintern.

Du gjorde en rejäl sandlåda, djup så det räcker. Jag gjorde den bara 20 cm djup för jag köpte sanden i små säckar från Beijer så det var rätt tungt för bilen (och mig själv).

Har man den grund så vill man nog ha en botten av något slag så att man inte börjar gräva ner till jorden och får jord i sanden.

Vad gäller regnvatten så klippte jag till ett lock av presenning och satte öljetter i kanterna så att jag kan snörpa åt den så att den sitter. Det stoppar löv och annat skräp att hamna i sandlådan. Kanske ska nämna att den sandlådan är vid fritidshuset så den är ju inte så ofta man behöver sätta på/ta av presenningslocket.

Största misstaget jag gjorde var att den blev för liten. 1x1,5 meter funkar till 2-åringar, men för 4-åringar är den lite liten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.