10 127 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Enkel mur på 0.5 meter, behövs större underarbete?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Vi planerar två murar på ungefär 6 meter av windsor-block. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-02650.aspx
Vi kommer göra dom 0.5meter höga och inne i muren ska vi ha jord för att plantera thujor.
Frågan är om vi behöver göra något större underarbete då den inte kommer bli speciellt hög. Vi kan ju inte gärna ha massor av grus och sand under heller då thujorna måste kunna sätta rötter.
Tips och förslag?
Eller kan man göra liknande anordning med tryckimpregnerat virke vars stolpar man slår ner ordentligt i marken?
Vi kommer göra dom 0.5meter höga och inne i muren ska vi ha jord för att plantera thujor.
Frågan är om vi behöver göra något större underarbete då den inte kommer bli speciellt hög. Vi kan ju inte gärna ha massor av grus och sand under heller då thujorna måste kunna sätta rötter.
Tips och förslag?
Eller kan man göra liknande anordning med tryckimpregnerat virke vars stolpar man slår ner ordentligt i marken?
Man bör alltid göra ett underarbete för att minimera riskerna för sättningar. Du behöver se till att marken där muren ska stå är ordentligt kompakt. Risken är annars att vissa delar av muren kommer att sjunka ihop så att du får nivåskillnader.
Instämmer, ingen mur utan underarbete. Hur mycket beror på underlaget. Jag byggde förut en liknande mur av ungefär samma höjd som er och då grävde jag ur litet och lade ett 10 cm gruslager som jag packade. Det räckte där men det var mycket fast moränmark. Här där vi bor nu har vi lös lera och här skulle jag ta i betydligt mer, kanske gjuta ett fundament t o m.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Enklaste varianten: Köp byggtimmer på byggmax, NTR-A som håller minst 20 år. Gräv ur en decimeter, lägg ut timret, slå ner armeringsjärn genom virket ner i backen minst 50-60-centimeter.
Virket är så brett och långt att det fungerar som skidor i snö, dvs, de sjunker inte ner speciellt mycket.
Håller inte lika länge som en stenmur, men är en smidig lösning....beror ju helt på er ambitionsnivå.
Virket är så brett och långt att det fungerar som skidor i snö, dvs, de sjunker inte ner speciellt mycket.
Håller inte lika länge som en stenmur, men är en smidig lösning....beror ju helt på er ambitionsnivå.
Vi funderar på att sätta en "sitthöjdsstödmur" med byggtimmer. Vi har ett nybyggt hus och inte gjort iordning tomten ännu - vi har alltså ingen matjord. Marken består av sand och större sten och jag funderar på hur sjutton vi ska få ner armeringsjärn i marken utan att pricka in en sten.
Undrar därför om man kan sätta geonät eller liknande istället? Vi kommer "luta" muren lite innåt för varje skift för att göra den stabilare.
Undrar därför om man kan sätta geonät eller liknande istället? Vi kommer "luta" muren lite innåt för varje skift för att göra den stabilare.
Klicka här för att svara