Gott folk, jag har slut på idéer. Skulle behöva lite förslag på vad jag skall hitta på med en del av min tomt. Förutsättning; det är ett hörn på tomten som gränsar till dels en liten grusväg (min) och dels en asfaltsväg (inte min). Helst skulle jag vilja plantera en häck längs med asfalten för att få insynsskydd samt bullerskydd men bara rätt upp och ner kommer inte fungera av två orsaker. Dels skvätter det saltvatten där varje vintersäsong och det är få växter som gillar salt. Dels så trycker snöplogen ut snö en meter eller två rätt ut på gräsmattan när han susar förbi, en häck utan skydd kommer knäckas. :(

Så, det var en gång gräsmatta på platsen men den är nu berikad med diverse.... tillgångar så att säga. Någon som har någon fiffig idé vad jag skall göra med allt detta så att jag får något fint skydd för min blivande häck utan att det ser helt tokigt ut?
Bifogar en hel drös med bilder. :)
Först har vi då en tomtbild där magin skall ske och sen lite fina tillbehör såsom 5 kubik jord, en jäkla massa sten, lite skojiga trädrötter och så en hög med aska och grenrester. :cool:

• 0530.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0523.jpg
    Skapa konto
Lite mer bilder på byggnadsmaterial...

• 0527.jpg
    Skapa konto
  • 0528.jpg
    Skapa konto
Ett förslag.
Lägg en rad med stora stenar (minst 60 cm höga), som bildar en rak mur utåt och uppåt. Fyll med jord innanför och plantera en häck av norsk brudspirea uppe på. Låt gräsmattan svänga uppåt sista biten.

• CIMG1315.jpg
    Skapa konto
Hm, så kan jag ju göra. Behöver få tag i lite mer stora stenar dock men jag får väl ge mig på jakt ute i skogen. Med tanke på att plogbilsföraren redan är sur på mig för att jag har gamla granitstolpar precis i vägrenen så kommer han få tokslag om jag lägger ut massa sten = d^_^b

Det var en fin bild, var det en du tagit själv? För i så fall kanske du har en utan utslagna buskar? Nyfiken på hur det ser ut vintertid. :)

Kan ju grunda med en liten jordvall längst ut vid vägen som du lägger stenen på och planterr häcker innanför.

Har du tomt ända ut till vägkant? I såfall blir det ju lite trassligt, för snö kommer det ju alltid och bort måste den. Plogbilen har knappast möjlighet att knuffa den bara åt andra hållet så frågan är om du inte skall göra enligt de förslag som givits fast ovanför diket så att säga? Lämna en bit mark för dike och snö-plats.
/H

Har för mig att de har rätt att skotta in cirka 1 meter på privat mark så att säga så börja med jordvall och stenarna där. Annars låter det bra det de föregående sagt. Om du har mycket problem med salt så finns det väl vissa barrbuskar som tål lite exta, kommer inte på några spec. namn.

Norsk brudspirea en regnig aprildag 2011. Förra bilden var 7 år gammal. Vi brukar ansa den vart annat år efter blomningen, för att inte grenarna skall bli för långa och veka.

• IMG_0149.jpg
    Skapa konto
Oops!
Vänd på bildskärmen så blir det bättre.

Grävaren - givetvis, nu står skärmen uppochner! d^_^b

Mmm, min tomt går ända ut till asfaltsvägen. Har inget dike tyvärr, annars hade det ju varit naturligt att börja innanför det. Så de har rätt till en meter av min tomt alltså? Hmpf! :|
Några av stenarna kan inte flyttas av människor, några går att spätta och vissa går att bära så det lär väl ta ett tag innan jag får ordning på den där delen. Det står tyvärr inte överst på priolistan heller även om jag gärna velat.

Lovar att återkomma med bild på hur det blev, vilket år som helst... Får fundera på vad det skall växa där med, något enastående billigt som växer galet fort hade varit perfekt! :)

Ett tips. Buskar stoppar inte buller över huvudtaget. Satsa på att lägga sten till en mur som bullret stutsar på, sen kan du plantera buskar bakom eller ovan. Kanske någon har ett lass spränsten de vill bli av med?

Häckväxter som tål salt lär vara naverlönn, oxel, vresrosor och avenbok, om det är till någon hjälp.

Oxel, vresrosor och avenbok visste jag, oxel och boken går bort direkt för de växer så långsamt. ;)
Är lite inne på en stooor häck med vildväxande vresrosor. Men måste ha något skydd för snön, annars är det ju bortkastat arbete. ;(

Larsa; det tycker jag allt att det gör! Runt mina föräldrars tomt där jag växte upp fanns massor med buskar och mindre träd, mellan en meter och två meter nånting. När de tog ner dem blev det en klar ljudskillnad. Men det kanske är olika mellan olika växtsätt, täthet i buskarna eller något sånt? Ingen aning om det. :)

Just det, du kan ju ha gunnebostängsel mot vägen för att skydda häcken från snöplogen.

Dalbotös skrev:
Larsa; det tycker jag allt att det gör! Runt mina föräldrars tomt där jag växte upp fanns massor med buskar och mindre träd, mellan en meter och två meter nånting. När de tog ner dem blev det en klar ljudskillnad. Men det kanske är olika mellan olika växtsätt, täthet i buskarna eller något sånt? Ingen aning om det. :)
Jo det kan nog göra en liten skillnad. Om man pratar med en byggnadsingenjör så menar de i alla fall att träd och buskar inte har någon påverkan. Men som sagt så om man vill leda bort trafikbuller ordentligt så krävs något massivt som ljudvågorna kan studsa på. Har själv byggt "vanliga" plank mot vägen, men de hjälper inte mycket, så jag måste komplettera med ngt mer ljuddämpande på utsidan (funderar på Träullit)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.