Hej!

Jag tänkte börja odla i pallkragar och sätta dem längst med med mitt hus, har grävt upp en remsa som är 1 m bred och ca 15 cm djupt. Har köpt markduk, sättgrus och singel, men vad ska jag lägga först, ska jag först lägga markduk, sedan sättgrus och sten eller sättgrus, markduken och till sist sten?

Men du ska ha jord i lådorna?

Var ska du ha singel o sättgrus?
Ska du ha singel till en gång eller liknande ser jag ingen anledning till att ha sättgrus under.. Gräv ur, lägg markduk och sen singel. Det räcker.

Jag kommer alltså ställa pallkragarna längst med husväggen, har torpagrund och det är väl bättre för dräneringen skull att ha sättgrus intill grunden och en bit upp?

Det är aldrig bra med vatten inne vid husväggen och vatten lär det hamna där om du gör som du tänkt. Finns det ingen annanstans att ställa dem?
Om du dränerar så väl att huset inte tar skada så kommer ju inget växa i kragarna i brist på vatten..

Grejen är att jag redan har förbrett allting, har lagt sättgrus med en liten lutning från huset, återstår bara markduk och sedan singel och där tänkte jag sätta kragarna. Har ingen annan plats att sätta dem på, tror du inte det kommer växa där om jag sätter två pallkragar ovanpå varandra, det är en södersida dessutom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.