Jag har aldrig byggt staket förut men kommer göra det i det nya huset.
Jag har hittat en massa olika beskrivningar på nätet men ingen som bekräftar om jag kan bygga det som jag tänkt eller inte.
Idag finns det en mycket låg "mur" av betong som går längs med tomten:

Går det att använda sådana här:

Jag hittar bara instruktioner med betongplintar eller jordankare. Men rent logiskt borde det fungera med denna typen av stolphållare men jag tänkte att det är bättre att fråga
Jag har hittat en massa olika beskrivningar på nätet men ingen som bekräftar om jag kan bygga det som jag tänkt eller inte.
Idag finns det en mycket låg "mur" av betong som går längs med tomten:

Går det att använda sådana här:

Jag hittar bara instruktioner med betongplintar eller jordankare. Men rent logiskt borde det fungera med denna typen av stolphållare men jag tänkte att det är bättre att fråga
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolphållare PSU FZV varmförzinkad FAST
För ingjutning i betong
40 kr inkl moms
45 kr
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Kolla först hur stabilt din mur står. Går den långt ned i grunden eller är den bara ytlig?
Om muren är väldigt stabilt kan du använda dessa stolpskor. Men jag tror det blir fult.
Om muren är väldigt stabilt kan du använda dessa stolpskor. Men jag tror det blir fult.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Funkar men tycker inte heller det blir så snyggt. Hellre en diskretare U-formad sko med ett ensamt järn som du borrar ner och fäster med ankarnassa.
Jag tycker att 2 st stolpjärn, monterade så här blir stabilast.
Finns att köpa här tex.
http://www.verktygonline.se/verktyg...form-u-galvaniserad-1/stolpjarn-30x450x5.html
Finns att köpa här tex.
http://www.verktygonline.se/verktyg...form-u-galvaniserad-1/stolpjarn-30x450x5.html
Är det något sådant här du menar?Bernieberg skrev:
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/stolphållare-p238045
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Som Thomas_Blekinge skriver, är muren stabil så funkar en sån som du visar. Jag skulle aldrig bygga ett staket och använda mig av en stolpsko som endast har en infästningspunkt som Bernieberg rekommenderar. Det kommer att bli alldeles för rankt och ostadigt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det blir bra om man monterar så att skon går ända ned och vilar på muren. Annars kan jag hålla med om att det kan bli lite svajigt.Fel av Åke skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Ja, då stabiliserar det ju bättre. Men jag tycker ändå att trådskaparens eget förslag är bättre eller det förslag som Peter2400 kom med. Detta för att staketstolpen får bättre stöd.Bernieberg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden