Det finns ganska många trådar om grusgångar men det passar inte riktigt ihop med min fråga.

Jag har byggt en pergola och grävt bort grässvålen i och runtomkring för att göra en grusad yta. Underlaget består anläggningsjord i varierande tjocklek och sedan lera ner till Kina.

Hur djupt bör jag gräva? Behövs ett bärlager under singeln? Notera att avgrusningen endast kommer användas under sommarsäsongen..kommer ha en hammock där och en murad grill.
 
K Korsfarare skrev:
Det finns ganska många trådar om grusgångar men det passar inte riktigt ihop med min fråga.

Jag har byggt en pergola och grävt bort grässvålen i och runtomkring för att göra en grusad yta. Underlaget består anläggningsjord i varierande tjocklek och sedan lera ner till Kina.

Hur djupt bör jag gräva? Behövs ett bärlager under singeln? Notera att avgrusningen endast kommer användas under sommarsäsongen..kommer ha en hammock där och en murad grill.
Jag skulle nog gräva ca 15cm och lägga markduk och sen grus med stenmjöl
 
Fulkemisten
Spontant skulle jag säga nej. Fyll med singel du. Typ 10-15 cm. Det kommer kanske att sjunka lite men då fyller man på med mer. Som sagt ska ytan inte vara körbar. Under den murade grillen skulle jag gräva ur åtminstone 40-50 cm och fylla med kapillärbrytande. Tråkigt om den tjälar och spricker...
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Spontant skulle jag säga nej. Fyll med singel du. Typ 10-15 cm. Det kommer kanske att sjunka lite men då fyller man på med mer. Som sagt ska ytan inte vara körbar. Under den murade grillen skulle jag gräva ur åtminstone 40-50 cm och fylla med kapillärbrytande. Tråkigt om den tjälar och spricker...
Men varför inte gjuta under tjälrisken och sen mura ovanpå. Och grus med stenmjöl blir en hårt yta och om man vill ha löst grus ovanpå så är det bara att fylla på grus utan stenmjöl.
Jag hade lerväg till mitt hus och det blev bra
 
Fulkemisten
allexx allexx skrev:
Men varför inte gjuta under tjälrisken och sen mura ovanpå. Och grus med stenmjöl blir en hårt yta och om man vill ha löst grus ovanpå så är det bara att fylla på grus utan stenmjöl.
Jag hade lerväg till mitt hus och det blev bra
Jo. Vilket som funkar ju. Vad jag menar är att hålla med dig. Helt onödigt att gräva ur en halvmeter och padda bärlager.
 
Jag har tänkt om. Jag kommer lägga murblock som kant runt avgrusningen och på så sätt bygga på höjden istället. Tror det kan se riktigt trevlig ut med en förhöjd yta under pergolan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.