Kort bakgrund om hus och tomt: 10 år gammalt hus utan källare, tomten fylldes upp flera meter med fyllnadsmassor. Inte jag som byggde så jag vet inte hur marken och dräneringen mot husväggen ser ut, men jag antar att det är "enligt branschstandard anno 2008". Närmast husväggen är det ca 50 centimeter med dräneringsgrus. Generellt verkar marken vara åt det torrare hållet och man behöver stödvattna under sommaren.

Har en södervägg där gräsmattan blir snustorr, halvvägs genom sommaren är gräset 2-3 meter ut från väggen gult och torrt som fnöske om jag inte vattnar konstant. Efter det varma vädret vi haft nu i maj är redan en halvmeter gräs helt torrt och ytterligare en meter har börjat gulna, så jag vill göra något åt det.

Utifrån hur dränering och husgrund troligtvis ser ut, går det att plantera torktåliga växter längst med dräneringsgruset, dvs 50cm från husväggen, utan att man riskerar fukt och rotproblem eller bör man i så fall odla i upphöjda odlingslådor?

Jag tänker mig inga stora växter eller buskar med djupa rötter, utan t.ex. lavendel eller annat som gillar värme och torrare jord.

BirgitS
Just lavendel har väl rätt djupa rötter för att klara torra lägen, men sedum, saxifraga och liknande är ju växter som klarar sig med väldigt lite jord (typ sedumtak). Blandade sådana växter med olika blomningstid kan ju bli väldigt vackert.

Jag har fått fram rotdjup på 20-30cm för lavendel när jag sökt, om det stämmer måste väl Lavendel ändå anses ha relativt grunda rötter? Bra tips om sedumtak, skulle kunna ta reda på vad som fungerar bra där.

Men vilket avstånd från husgrund och dränering kan anses vara säkert om man ska plantera växter med lite större rotsystem som t.ex. buskar? Har läst avståndet 80cm nämnas ett par gånger här i forumet. Så med 50cm dräneringsmaterial skulle vi kunna sätta buskar 30cm utanför detta utan att riskera problem?

BirgitS
Allting är ju relativt förstås, men vanliga mindre perenner har ju mer rötter som går 10 cm ner och sedum, saxifraga och liknande bara några enstaka cm (spindelvävstaklök kan växa ovanpå en sten med bara några mm jord).

M M_H skrev:
Så med 50cm dräneringsmaterial skulle vi kunna sätta buskar 30cm utanför detta utan att riskera problem?
Troligen, men det kräver ju en fukthållande jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.