Jag ville verkligen ha en Kolkwitzia så jag planterade en ca 2014. Den första bilden är från juni 2016 och den andra från igår. om ni tittar noga på den andra bilden så "blommar" den nu!:rofl::cry:
Vad är det som kan ha hänt? Det är ju tåliga och anspråkslösa sägs det. Redan förra året så var den väldigt dålig och det var väldigt torrt så jag vattnade och gödslade...några idéer?

• Blommande Kolkwitzia buske i trädgården, sommaren 2016.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kolkwitzia-buske med glesa grenar och få blad, tecken på dåligt tillstånd, omgiven av gräs och grus.
    Skapa konto
BirgitS
För att vattnet verkligen ska komma till buskens rötter bör den ju stå i mycket mer öppen jord. Det naturliga är att de vattenuppsugande rötterna framför allt finns strax utanför bladverket.

Vet ju inte hur du vattnar men man ska vattna mycket och sällan, och med vattna mycket menar jag så att det blir fuktigt i jorden 20 cm ner. Vattnar man småskvättar så samlas rötterna nära ytan och busken blir väldigt torkkänslig. Man får ju inte heller vattna så mycket att jorden är ständigt blöt för då kan rötterna ruttna.

Hur förbättrade du jorden inför planteringen och till vilket djup och bredd?

Har det hänt något i närheten sen den planterades?
På andra bilden ser det ut som en massa grus men det kan jag inte se på den första.

• Gilla
BoomBoom
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att vattnet verkligen ska komma till buskens rötter bör den ju stå i mycket mer öppen jord. Det naturliga är att de vattenuppsugande rötterna framför allt finns strax utanför bladverket.

Vet ju inte hur du vattnar men man ska vattna mycket och sällan, och med vattna mycket menar jag så att det blir fuktigt i jorden 20 cm ner. Vattnar man småskvättar så samlas rötterna nära ytan och busken blir väldigt torkkänslig. Man får ju inte heller vattna så mycket att jorden är ständigt blöt för då kan rötterna ruttna.

Hur förbättrade du jorden inför planteringen och till vilket djup och bredd?

Har det hänt något i närheten sen den planterades?
På andra bilden ser det ut som en massa grus men det kan jag inte se på den första.
Ja, jag vattnar mkt åt gången. Bilden är tagen från olika vinklar, på den ena bilden se man parkeringen. Nu har jag rensat ordentligt runt om. Gropen är ca 1 meter i diameter. Jag brukar blanda den befintliga jorden med vanligt plant/trädgårdsjord från säck.

BirgitS
Bra!
Och du har kollat att jorden blir fuktig 15 cm ner när du vattnar?
Det är nog bra att täcka busken med t.ex. vit fiberduk (eller lakan) när solen ligger på som mest för att inte ytterligare påfresta busken.
Klipp bort döda grenar så att du ser hur mycket som är kvar och om det är många grenar som lever men inte har blad så korta in dem för att minska vattenbehovet.

Vad är det för sorts jord, lera, sand, stenig?

Inga myrbon, mushål eller sorkar i närheten?

BirgitS BirgitS skrev:
Bra!
Och du har kollat att jorden blir fuktig 15 cm ner när du vattnar?
Det är nog bra att täcka busken med t.ex. vit fiberduk (eller lakan) när solen ligger på som mest för att inte ytterligare påfresta busken.
Klipp bort döda grenar så att du ser hur mycket som är kvar och om det är många grenar som lever men inte har blad så korta in dem för att minska vattenbehovet.

Vad är det för sorts jord, lera, sand, stenig?
Ja nu har rensat allt och klippt bort allt gammalt. Just på detta ställe var det en del grus i lerjorden eftersom de hade smågrus på uppfarten förut. Rensad yta med grus och lerjord runt en ung buske, ca 40 cm hög, bredvid en trästaket.
Skapa konto
detta är ca40 cm högt nu.

BirgitS
Det ser ut som rätt dålig jord utan mullämnen, men det är ju inte så lätt att se på bara ett foto av ytan. Så här skriver Blomsterlandet:
Näringsrik jord, mullrik jord och väldränerad jord.
Hur mycket planteringsjord tillsatte du vid planteringen?

Oldboy Oldboy skrev:
Inga myrbon, mushål eller sorkar i närheten?
ja, troligt med en myrstack, de verkar finns överallt här.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som rätt dålig jord utan mullämnen, men det är ju inte så lätt att se på bara ett foto av ytan. Så här skriver Blomsterlandet:

Jag brukar väl ta hälften. Förra våren kom jag på kom det ju en kölknäpp i maj så det är rimligt att mkt har frusit då men det hade inte blivit någon tillväxt på hela säsongen och inte året innan heller.

BirgitS
Om myrorna gör gångar/bon i marken så blir det extremt väldränerat och torrt, vilket kan ta död på en buske. Men myrorna brukar inte tycka om att få mycket vatten i sina gångar utan flytta om man dränker dem.

Du skulle kunna pröva med att gräva upp busken för att se hur det ser ut under den. Är det mycket myror där så dränk jorden rejält några gånger innan du planterar tillbaks den. Under tiden gör du en provisorisk plantering (rotslå) någon annanstans.

• Gilla
Maggi_68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Ja, på flera ställen står det att den är så anspråkslös och behöver inte mkt. Men det är kanske när den väl har etablerat sig...Jag har blandat ut lerjorden ordentligt med trädgårdsjord och en kompost som jag tog från en komposthög som fanns när jag köpte huset. Nu vet man ju inte vad som fann i den komposthögen när jag tänker efter. Ja, det skulle ju inte skada att gör om det eller planter på ett fuktigare ställe kanske. Det är mkt torrt rent allmänt, där den står nu. Få se om den växer något över sommaren, annars blir det omplantering på hösten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.