Jag köpte Biltemas hängningsanordning för hängmatta, men kortaste inställningen är för lång så hängmattan kommer för långt ner. Funderar på att fästa hängmattan med karbinhake istället. Tror ni det blir säkert? Hängmattan hängs i stativ från IKEA som har öglor på respektive sida, se länk och bild nedan.

Det här är det jag försöker använda idag, men inser nu att den kanske främst är gjort för upphängning i träd:
https://www.biltema.se/fritid/tradg...ttor/upphangningsset-for-hangmatta-2000034538

Det här är stativet från IKEA:
https://www.ikea.com/se/sv/p/garoe-stativ-foer-haengmatta-utomhus-gra-80251513/

Hur skulle ni ha gjort?

Hängmattans rep fästa med rep och karbinhakar på en grå metallstolpe mot en bakgrund av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du skriver, Karbinhake. Alla de där snoddarna, öglorna och grejorna fyller ju inte någon som helst funktion i ditt fall.

Se bara till att köpa en hake som håller för vikten. Dvs inte en billig aluminium-hake som endast duger för att se cool ut på väskan eller att ha nycklarna i.
 
Tack för snabbt svar. Öglan på hängmattan är 23 mm. Biltemas största karbinhake är endast 12mm i diameter. Kan det fungera ändå tror du? Det står att arbetslast är 800 kg, så ur det perspektivet känns det säkert. Men man kanske kan köpa ännu större karbinhakar någon annanstans? Dock vill jag inte att karbinhaken skall vara så lång...

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/karbinhakar/karbinhake-2000037559
 
Fairlane
Den är ju overkill, så varför leta större?
 
Jag tänker att om repet i öglan är 23 mm i diameter och biltemas största karbinhake är 12mm, så är karbinhaken för liten? Men jag kanske missförstår något?
 
Fairlane
12 mm är väl tjocklek på godset?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.