Jag ska bygga ett kortare plank främst som insynskydd / utsynskydd mot grannen. (bra sämja).

Sektionen som behövs är 9 meter lång och cirka 180 cm hög i den insynskyddande delen.

min tanke var att sätta stolpar med 1,8 m avstånd (mycket stenig och hård mark, delvis stenröse.). Vårt hus har liggande "herrgårdspanel" aka "z-panel", i modern stil. Huset är målat med "tjärvitriol", gråpigmenterad tjära som ger liknande intryck av järnvitriol. Planket kommer även de vara målat med tjärvitriol.Vi vill helst ha liggande plank.

Vi är lite fundersamma till hur bryta av det något monotona intrycket av ett liggande plank..
Jag har sett något exempel på där man använt 3-4 olika bredder på panelen för att göra ett oregelbundet mönster. (se nummer 7 i länken nedan).
Dock kan jag inte se framför mig hur detta blir snyggt över 6 sektioner. Exempel 6 går över hela längden medan exempel 7 slumpar en sektion i taket, vilket skulle ge ett rutigt intryck
https://www.alltomtradgard.se/staket-inspiration-olika-material/

Har någon här egen erfarenhet eller exempel på oregelbundet liggande plank och hur i så fall sektionsindelningen är löst?

Andra frågan, planket ska vara ogenomsiktligt, men får gärna släppa igenom ljus. Det skulle vara kul om någon har exempel på delvis dubbelsidigt oregelbundet liggande plank. Vi vill helst inte kosta på ett helt dubbelsidigt plank, så det skulle nog endast vara några längder med lock på baksidan. Kanske det ser helt knasigt ut på baksidan? (detta är grannens skräphörn så vi tror det kan vara ok)

//O

Nej att bygga långa höga plank är inte enkelt när man samtidigt vill försöka göra dom snygga!

Har tyvärr inget bra svar på din fråga men är nyfiken på om du har börjat bygga det ännu? Isf är bilder alltid uppskattat så kanske det kan inspirera andra! :) Typ mig själv som också ska bygga plank... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.