Hej,
Jag undrar hur mycket av den gamla jorden som man behöver förnya på våren inför sådd?
Förra året odlade jag potatis i en pallkrage. Det gick väl sådär så iår satsar jag på att odla något annat... Jag har läst att potatis drar ut all näring och joden blir utarmad. Hur stor del av den gamla jorden kan jag återanvända för att sen fylla på med ny jord o gödsel?
 
Jag brukar behålla allt, fylla upp med gödsel/kompost till bra nivå och sen några nävar NPK.

Potatisbönderna jag har runt huset byter inte jorden varje år, så varför skulle jag? Däremot är det viktigt med rotation av bäddarna, så du gör rätt i att inte köra potatis i samma pallkrage i år.
 
Tack för bra tips !
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.