11 668 läst ·
2 svar
12k läst
2 svar
Rätt att ta ner träd på angränsande allmänning?
Hej!
Jag överväger att köpa en tomt som gränsar mot en allmänning som ägs av kommunen. Allmänningen har mycket tät skog vilket gör tomten mörk. Jag har kontaktat kommunen och försökt få någon form av förhandsbesked om kommunen kan gallra ur skogen, alt om jag själv kan få tillstånd att ta ner träd. Jag har blivit hänvisad till flera olika handläggare på olika avdelningar, men ingen kan ge ett svar. Mitt intryck är att de ej fått frågan tidigare och helt enkelt ej vet vilka regler som skall tillämpas.
Finns det någon regel eller lag som kan tillämpas i detta fall (tex någon paragraf i jordabalken)? Om jag kan hänvisa till något officiellt regelverk blir det nog mycket enklare att driva frågan mot kommunen.
Mvh Roger
Jag överväger att köpa en tomt som gränsar mot en allmänning som ägs av kommunen. Allmänningen har mycket tät skog vilket gör tomten mörk. Jag har kontaktat kommunen och försökt få någon form av förhandsbesked om kommunen kan gallra ur skogen, alt om jag själv kan få tillstånd att ta ner träd. Jag har blivit hänvisad till flera olika handläggare på olika avdelningar, men ingen kan ge ett svar. Mitt intryck är att de ej fått frågan tidigare och helt enkelt ej vet vilka regler som skall tillämpas.
Finns det någon regel eller lag som kan tillämpas i detta fall (tex någon paragraf i jordabalken)? Om jag kan hänvisa till något officiellt regelverk blir det nog mycket enklare att driva frågan mot kommunen.
Mvh Roger
Nej, sådana lagar och regler saknas. Du måste fortsätta söka "rätt gubbe/gumma" som sköter kommunens skogsbruksplan. Det kan vara klokt att ringa upp statliga Skogsstyrelsen, eftersom denna myndighet säkert redan har kontakt med samma nyckelpersoner som du söker.
Av skogsbruksplanen framgår hur mycket skog som är moget för röjning, gallring och slutavverkning i just det område som gränsar mot din tomt.
Av skogsbruksplanen framgår hur mycket skog som är moget för röjning, gallring och slutavverkning i just det område som gränsar mot din tomt.
I "min" kommun finns det t.om ett avtal man kan teckna med kommunen om fritidshuggning på kommunal mark.
I korthet går det ut på att man kan få tillstånd att hugga på kommunal mark därför att kommunen inte har tid o resurser att ta hand om skogen själva. Det som gäller är att man hugger på ett korrekt sätt enligt god skogsvårdssed eller vad de nu kallade det för.
Eget ansvar gäller samt att man städar upp efter sig om det är i bebyggt område. Alltså tar väck riset med.
Jag högg så ett par vintrar och plockade ner ett par hundra kubik prima timmer samt en hel massa björk till ved.
Betalade den facila summan av 50 kr per vuxet träd... Med eget sågverk så blev det ok affär.
Jag kan aldrig tänka mig att det skulle innebära några problem med att få glesa ur jämte din tomt om det inte finns särskilda skäl till detta.
Krånglar kommunen? Hota med att flytta till grannkommunen med dina skattekronor.
I korthet går det ut på att man kan få tillstånd att hugga på kommunal mark därför att kommunen inte har tid o resurser att ta hand om skogen själva. Det som gäller är att man hugger på ett korrekt sätt enligt god skogsvårdssed eller vad de nu kallade det för.
Eget ansvar gäller samt att man städar upp efter sig om det är i bebyggt område. Alltså tar väck riset med.
Jag högg så ett par vintrar och plockade ner ett par hundra kubik prima timmer samt en hel massa björk till ved.
Betalade den facila summan av 50 kr per vuxet träd... Med eget sågverk så blev det ok affär.
Jag kan aldrig tänka mig att det skulle innebära några problem med att få glesa ur jämte din tomt om det inte finns särskilda skäl till detta.
Krånglar kommunen? Hota med att flytta till grannkommunen med dina skattekronor.
Klicka här för att svara