Hej!

Ska flytta till nyproducerad bostadsrätt inom en snar framtid. Lägenheten ligger på bottenvåningen och har uteplats. Fick upplåteleseavtal för lägenheten och i en paragraf nämns att mark ingår i upplåtelsen, samt att det finns en bilaga med en karta över marken som tillhör lägenheten. Jag skulle uppskatta att det rör sig om ca 150-200 kvm mark.

Min fråga är: vad får jag göra på denna mark? Har jag rätt att sätta upp ett staket runt tomten, förstora uteplatsen, bygga friggebod om den ligger inom lagstadgade avstånd från byggnad och angränsande tomter?

Har försökt hitta information om detta på nätet, men det verkar inte vara vanligt att det ingår mark till en bostadsrätt.

Tack på förhand

Det står väl inget i föreningens stadgar vad du får/inte får göra?

//KoW

Nej, mig veterligen står det mycket sällan några detaljerade regler för tillhörande täppor i BRF-stadgar.

I praktiken brukar små täppor som hör till borättsradhus vara i förväg planterade med häck och insådda med gräs. Man förutsätter att medlemmarna sköter sina små täppor, och den som inte gör det kan utsättas för tvångsingripande. Det vill säga, föreningens fastighetsskötare klipper gräset och snyggar till i täppan, varefter medlemmen får en räkning.

Täppans skötsel räknas "inre underhåll" (precis som tapeterna inne i lägenheten). Medlemmen får alltså, efter eget huvud, bestämma vad han vill plantera och hur pedantiskt odlingen ska skötas. Gränsen går där styrelsen finner att medlemmen vansköter täppan så att det går ut över fastighetens värde eller vållar obehag för grannarna.

Apropå "friggebod" kan möjligen föreningen själv smälla upp ett par "friggor" på någon gemensam yta. Men lagen medger inte alls någon generell rätt att bygga friggebod utanför alla de radhus som står på samma fastighet.

En annan hake du ska vara medveten om är detta med försäkringar. Om du bygger ett tjusigt uterum (med eller utan bygglov) kommer din hemförsäkring inte att täcka skadan om det brinner upp. Uterummet räknas som en del av fastigheten, inte som en del av din bostadsrätt. Knepigt nog ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.