Teknik
Harald Blåtumme: Har du testat att gå igenom felsökningsguiden? https://support.apple.com/sv-se/HT203302 Skulle gissa att kompatibilitetsläge behöver vara aktiverat när du kör så gammal utrustning, kör igenom hela guiden och rapportera om i vilket steg det går snett.
TypRätt: Min robot av välkänt kinesiskt märke gör ett hyggligt jobb av städandet men skräp som inte är direkt damm har en tendens att sprättas iväg av ”vispen” innan det har någon chans att sopas/sugas upp. Jämförande mot en vanlig dammsugare som verkligen pressar hårt genom påsen och dammet skulle spridas som en fontän genom en otät påse tror jag det lilla suget som är i en robot
Hep: Jag gick från 5DII till 5DIV när den kom och har sedan dess inte ens tänkt tanken att byta. Jag blir fortfarande varm ända in i själen när jag har den i handen. Visst blir det spegellöst förr eller senare, men mest prisvärda just nu är nog en begagnad Mk IV om man gillar känslan och hanteringen av den typen canonkameror.
jonitz: Böjde runt lite och hörde ett ljud som påminner om när det släpper mot en packning, så blev lite exalterad, men visade sig vara ljud från diffusorn som sprack :p Ska gå bra att limma ihop tror jag. Lagret är ganska så inneslutet i diffusorn, eventuellt (eller åtminstone nästan) ingjuten. Så inte så servicevänlig som jag hade hoppats på. Ska testa lite mer senare i veckan, reser
NightRider: Svarar mig själv - ja, man kan skruva ut ventilinsatsen med en modifierad skruvmejsel, och den är högergängad. Själva ventilhuset går också att få loss genom att spänna fast behållaren i ett stort skruvstäd och använda rörtång i kombination med 3 meter långt rör. Man måste givetvis iaktta största försiktighet och undvika all form av gnistbildning. Testade först att vattenfylla
hobbs: [citat] Ett tips är att kolla Elgigantens outlet-avdelning på deras hemsida. Till exempel kan du spara några hundralappar på den du länkade, men det gäller ju att ha lite tur med att den finns på rätt varuhus då. Angående ljud och behovet av till exempel en soundbar, så beror det nog väldigt mycket på vem du frågar och vad du skall ha TVn till. Vi köpte precis en ny TV och jag
rafael: [citat] Väldigt nära sändaren på Guldhedens vattentorn får jag ändå diverse problem. Har du fått någon lösning?
halj: Okej, verkade som ett känsligt ämne med analog dvi. Mindes fel, tar på mig den. Antar att det är rent tekniskt möjligt att skicka ljud via dvi då också men inget jag hört talats om. Oavsett så är det enklaste nog att se sig om efter en ny skärm.
JohanLun: Family link (och flera andra liknande tjänster på playstation, xbox och windows) har märkliga åldersgränser för både spärr av innehåll och möjlighet till köp. Tyvärr måste man ofta fejka barnens ålder för att få det att funka rimligt. Jag misstänker det har nåt med krav i USA att göra. Jag hade hellre själv definierat vad barnen får se och får köpa än nån automatisk
_KirderF_: En följd fråga. Om man har två ikea omlopp, och vill driva och dimmra med plejd..Blir det en ctr01 för 0-10v styrning och en annan driver (trafo)? För deras led driver är för klen. Max 10w
Skip6711: Har du kollat PS Auktioner? Där kan man hitta det mesta
Jan_G: JBL Charge 4 är ipklassad och tål att bada, dock max 1 meters djup ;-) Och riktigt gôtt rockljud. Dvs tål inte oljudet du skriver om ....
barfotalasse: Jag ringde Håbeco Västerås och frågade för en del år sedan och tyckte jag fick bra svar. Finns en del att fundera över om skåpet är några tiotals år, huset ett stort trähus, brandkåren långt bort, skåpet faller ner någon våning osv.
ninjaman: [citat] Japp! Går från 12U till hälften så nu blir det till att kasta ut all onödig skit. Får väl ställa det gamla skåpet i garaget för NAS och leksakerna som egentligen inte behövs...
arvidarvid: Vi funderar på att bygga ett attefallshus på vår tomt. I planeringsskedet har jag behov av att skissa på olika utformningar och placeringsalternativ. Jag vill på ett enkelt sätt kunna: Rita ut lite mått och se totalarea. 2D duger fint. Se tomtgränserna, då de inte syns inte i verkligheten. Att kunna placera en karta i planen är önskvärt. Exportera pdf som jag kan skicka till kommunen
ÉlPon: Jag beställde en Ezviz DB1C från USA via Planetexpress, då den skulle funka i Hikvision-appen jag redan har. Men de skickade denna Logitech istället av misstag. Jag har den där transformatorn från Kjell fast 12V 20W. Sen ihop med en dörrklocka från Honeywell. Minns ej spec på kameran men tror det var dörrklockan som gjorde att jag valde 12V.
Mike N: Köpte en ny nyckel genom att köpa en "ny" licens på Inet och det fungerade verkar det som för nu är förfallodatumet 2022-05 istället. Tack alla för svaren.
Höghus: [citat] Hur proffsen gör vet jag inte men jag hade provat med stålull och fogskum. Innan jag stoppade såna här https://www.kontorsgiganten.se/st-lboll-60gr-rostfri-p-25 i insugsröret på bilen hade jag musbo i luftrenarburken varje höst. /Höghus
squalus: Hej, Står i valet och kvalet om vi ska passa på att installera vägghögtalare i samband med nybygge istället för att använda oss av en Sonos Arc. Båda lösningarna kompletteras med Sonos One som bakhögtalare. Anledningen till att jag börjat fundera i detta spår är att dagens zero gap-tvs tillsammans med en Arc som sticker ut från väggen helt enkelt inte ser lika bra ut som ett par
Henrik.woll: Nej den rullar alltid ihop helt.. Men man kan sätta tex stäng till 90% i GH så stänger den till 90% ( som eget kommando)
[SKPG]Zamora: [citat] Ja, det var konstigt. På många arbetsordrar står det tex 'Change Of Dish', men det avgör man själv. Jag använder gärna gamla hederliga skålar, de är rejäla och ger, oftast, riktigt grymma värden.
123abc: Du ska ALDRIG smörja ett kassaskåpslås. Det man smörjer i värdeskyddsskåp/kassaskåp vid service är stagen i dörren. Däremot finns det skåp som inte är riktiga klassade värdeskyddsskåp/kassaskåp som kan ha en låsning som kan smörjas. Jag har lång erfarenhet av att arbeta med värdeskyddsskåp/kassaskåp.
PhilipBIM: Finns en tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/filtervredet-pa-tvaettmaskinen-sitter-fast.366383/page-3?utm_source=byggahus&utm_medium=push_notification&utm_campaign=post_insert_attachment#post-4217781
Totte_S: Skönt att se att det finns fler som inte ger sig utan ser till att genomföra enligt plan, även om det blev plan D... (y):strong:
etompau: Den ska funka med HD/DVB-T2. Notera att förändringen är senarelagd till oktober 2021.