Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Någon mer som reagerat på hur ont om kiselprodukter det är? (CPU, GPU, SSD osv).
Jag beställde ny CPU, GPU och ssd I oktober förra året. Fick precis sista delen levererad. Galet.
Jag beställde ny CPU, GPU och ssd I oktober förra året. Fick precis sista delen levererad. Galet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Brist komponenter är rätt välkänt i industrin nu.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Stationära datorn började för ett par veckor sedan visa BSOD, och eftersom den ändå var så gammal bestämde jag mig för att bygga en ny.
Blev lite chockad faktiskt över komponentbristen när det gäller CPU och grafikkort. Har hört olika förklaringar, alltifrån Corona till att det sitter folk hemma med hundratals grafikkort och minar kryptovaluta...
CPU fick bli Ryzen 5800x, då den fanns på lager, istället för billigare 5600x med okänd leveranstid. Slängde mig också över ett 1660 super grafikkort som under några timmar fanns på lager. Särskilt gpu-marknaden har helt flippat ut.
Inga problem att hitta SSD eller övriga komponenter. De där nya M.2 pcie SSDarna är helt sanslöst snabba!
Blev lite chockad faktiskt över komponentbristen när det gäller CPU och grafikkort. Har hört olika förklaringar, alltifrån Corona till att det sitter folk hemma med hundratals grafikkort och minar kryptovaluta...
CPU fick bli Ryzen 5800x, då den fanns på lager, istället för billigare 5600x med okänd leveranstid. Slängde mig också över ett 1660 super grafikkort som under några timmar fanns på lager. Särskilt gpu-marknaden har helt flippat ut.
Inga problem att hitta SSD eller övriga komponenter. De där nya M.2 pcie SSDarna är helt sanslöst snabba!
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Jag beställde min 5950x i november och fick den först i början på feb. Galet. Att få min Samsung 980 Pro tog nästan lika lång tid, men nu verkar de finnas mer på lager dockMicrokatten skrev:
Stationära datorn började för ett par veckor sedan visa BSOD, och eftersom den ändå var så gammal bestämde jag mig för att bygga en ny.
Hade sjuk tur med GPU, kunde plocka upp ett 3090 i första vändan. Nu verkar det helt kört. :/
Det har varken med COVID-19 eller brist på råvaror att göra. Den stora boven här heter Donald Trump och hans handelskrig mot Kina. Det finns några få tillverkare av mer avancerade processorer och chip. Alla ligger i Kina. Vi får se vad som händer nu när Joe Biden tagit över.
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Även sverige har blockat kina, tex från att investera i kinesiska gsm-master. Techjättarna borde lämna kina.O Steamboy skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Edit: Det kom några inlägg emellan...
Litet tillägg till kommentaren ovan: Majoriteten av alla moderna chip-noder (7nm / 5nm och mindre) görs hos TSMC, GlobalFoundries eller hos Samsung. Ingen av dessa är kinesiska bolag, eller har majoriteten av tillverkningen i Kina.
Dock så har SMICs problem (en kinesisk Foundry) gjort att kunder flyttat över tillverkning till t.ex. TSMC, som ytterliggare spätt på kapacitetsproblemet där.
Litet tillägg till kommentaren ovan: Majoriteten av alla moderna chip-noder (7nm / 5nm och mindre) görs hos TSMC, GlobalFoundries eller hos Samsung. Ingen av dessa är kinesiska bolag, eller har majoriteten av tillverkningen i Kina.
Dock så har SMICs problem (en kinesisk Foundry) gjort att kunder flyttat över tillverkning till t.ex. TSMC, som ytterliggare spätt på kapacitetsproblemet där.
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Jag sålde min 3950x så tog en bildAnders243 skrev:
Edit: Det kom några inlägg emellan...

Zen 2 är på 7nm TSMC
edit: hmm man kanske inte ser så bra, Made in china. jag gissar på waffern är gjord på annat ort men monteringen sker i Kina
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Btw, sitter ni på zen 2 och funderar på att skippa zen 3 så satt jag i samam båt. Så glad jag cavade in och köpte Zen3. Så sjukt mycket bättre. 28 procent bättre singel core får jag i CPU-z bench.
Eh, vare sig du menar chipdesigners, typ Intel, Apple, AMD eller Nvidia, eller chipfabriker som Intel, TSMC eller Samsung så ligger inte någon av dom i Kina. Det är alldeles för avancerat för kineser. Men du kan vara exakt 100% säker på att kineserna gör allt i sin makt för att försöka spionera eller stjäla sig till det. Därav handelskriget.O Steamboy skrev:
Bojkotta Kina.