6 687 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Sjuk brist på kisel verkar det som
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Sådana här tider brukar vara paradis för komponentbedragare.
För en del år sedan när det också var kapacitetsbrist, hade vi på jobbet ett skumt problem med en avancerad krets. Det tog två månader att upptäcka att felet inte berodde på en bug vår (min) programvara. Prototypen var tillverkad i en skum verkstad i Asien, de fixade fram •omöjliga• kretsar. Vi tappade bort en klockpuls typ var 14e dag. I ett läge frågade chiptillverkaren vilken maskrevision vi hade. Visade sig att den versionen på chippet aldrig hade lämnat fabriken (lagligt). Det var ett känt fel, hela tillverkningsbatchen hade kasserats. Och på något sätt hamnat i vår produkt...
För en del år sedan när det också var kapacitetsbrist, hade vi på jobbet ett skumt problem med en avancerad krets. Det tog två månader att upptäcka att felet inte berodde på en bug vår (min) programvara. Prototypen var tillverkad i en skum verkstad i Asien, de fixade fram •omöjliga• kretsar. Vi tappade bort en klockpuls typ var 14e dag. I ett läge frågade chiptillverkaren vilken maskrevision vi hade. Visade sig att den versionen på chippet aldrig hade lämnat fabriken (lagligt). Det var ett känt fel, hela tillverkningsbatchen hade kasserats. Och på något sätt hamnat i vår produkt...
Känt att testhusen inte kör rejects i kvarnen som de ska göra... Mycket dumpster-diving utanför high-tech bolagen i Malaysia...H hempularen skrev:Sådana här tider brukar vara paradis för komponentbedragare.
För en del år sedan när det också var kapacitetsbrist, hade vi på jobbet ett skumt problem med en avancerad krets. Det tog två månader att upptäcka att felet inte berodde på en bug vår (min) programvara. Prototypen var tillverkad i en skum verkstad i Asien, de fixade fram •omöjliga• kretsar. Vi tappade bort en klockpuls typ var 14e dag. I ett läge frågade chiptillverkaren vilken maskrevision vi hade. Visade sig att den versionen på chippet aldrig hade lämnat fabriken (lagligt). Det var ett känt fel, hela tillverkningsbatchen hade kasserats. Och på något sätt hamnat i vår produkt...
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Fyfan får vänta tills slutet juni på ett nytt nätagg, galet
https://www.inet.se/produkt/6903825/seasonic-prime-tx-1000w
https://www.inet.se/produkt/6903825/seasonic-prime-tx-1000w
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Borde inte den här tråden vara coronataggad så att vi vet vilka verkliga offren är. Jag menar ok att du varit smittad @AndersMalmgren, men försenade datorkomponenter på det!? Var ska det här sluta!? 
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Datorer är mitt levebröd så om min PSU havererar står jag här utan workstation.Nötegårdsgubben skrev:
edit: I princip alla jag känner har nu haft corona. Sjukt vad senaste vågen smittade många här i innerstan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Ja, jag förstår att du behöver bra grejer, men om leveranstider fluktuerar när många dragit hårt i bromsen det senaste året så är det ju inte jättekonstigt. Och så vågar jag gissa på att du har någon form av backup om din föredragna burk kraschar.
Var ett av de stora problem i början av pandemin att det saknades lager, är det fortfarande, och industrin anpassat sig efter "just in time".
Så intressant att se om man tar lärdom av det. Som privatperson har jag säkrat upp whiskyförrådet.
Så intressant att se om man tar lärdom av det. Som privatperson har jag säkrat upp whiskyförrådet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/fraktkaos-pa-varldshaven-stor-brist-pa-containrar
Det verkar bli fraktproblem med.
Det verkar bli fraktproblem med.
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Klicka här för att svara

