Byggahus.se

Ny TV, Telia IP-tv

1. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 339 inlägg

Fairlane

Medlem
    Hej,

Mina föräldrar har Telia IP-tv och är nu i behov av en ny TV då de temporärt inte kan använda den på nedervåningen (pappa får inte gå i trappor). Det behövs på inget vis någon värsting-TV, utan en lite platt-tv på 32" är lagom. De tittar bara på de kanaler de får in i basutbudet och mer än 95% är säkert SVT och TV4.

På nedervåningen har de en lite större TV (som de nu inte kan använda) och där är det kopplat på följande vis:
    En AirTies model 4920 som är ansluten med nätverkssladd. Den går vidare till TV-boxen Arris VIP4302 som i sin tur är ansluten till TVn med en HDMI.

När de vill titta på TV så startar de TVn med fjärrkontrollen till TVn, sen använder de bara Telias fjärrkontroll till TV-boxen.

Jag vill ha en så enkel lösning som det bara går till de. De är 80+ och klarar inte av om det blir för komplicerat, så jag funderar på om man måste ha TV-box och och en AirTies-box. En modern TV har ju stöd för WiFi och många har ju inbyggd digital-box. Går det att använda på ett smidigt sätt (om installationen är krånglig så är det ok, den kan jag göra, bara det blir enkelt sen)? ChromeCast eller AppleTV är inte intressant. Telia har ett tvillingabonnemang, men 129 kr i månaden är ju hutlöst dyrt, är det verklgien nödvändigt?

Tips?

2. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Köp en smart TV samt Cmoreabb. Klart.

3. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 737 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Android-TV samt använda deras befintliga TeliaPlay (som ingår i abbonemanget).

4. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Är det lättanvänt? Mamma klarar att använda en mobiltelefon med lite appar, exempelvis Instagram. Är det på den nivån så kommer det fungera.

5. L
    Husägare · Skåne · 3 668 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    ICA Maxi har bra TV av det billigare sortiment typ Philips, Luxor, LG 3-5 000kr
    Köp smart-TV med Android OS

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    C MoreStandard
    Samla familjen med Standard
    Standard
    • Filmer, serier & barnunderhållning
    • 16 live-kanaler från SVT, C More & TV4
    • Internationell reality från hayu
    • Populära TV4-program utan avbrott
    • Svenska C More originalserier
    • Streama på 2 skärmar samtidigt
    • Ladda ner och titta var & när du vill
    Välj Standard139 kr/mån - avsluta när du vill

Annars kan ni börja med bas för 109/m men då kan ni inte titta på 2 skärmar samtidigt tror jag.

Sen sägs såklart Telia upp, slipper extra box och kontroll men andra skärmen behöver helst också vara smart då ifall de inte kan koppla in en dator där, vilket inte verkar möjligt.

7. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Då tillkommer ju en avgift till CMore på 109 kr/månaden vilket känns onödigt om de redan ahr vad som krävs.

8. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Nej, detta blir istället för.

• Laddar…
  9. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Det blir för komplicerat för de.

10. [SKPG]Zamora

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Fungerar precis som en Android-telefon.
    Googlekonto behövs för att kunna ladda ner appar från Google Play. Fördelen är också att de kan ladda ner SVT Play

11. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Kanske. Du kan ju testa en månad gratis.

Det enda är att gå in på CMoreappen och därifrån klicka på TV-kanaler.

Nu har ni kanske något paketpris från Telia med bredband men generellt är detta inte min favoritleverantör.

12. Fairlane

Fairlane

Medlem
    • Laddar…
  13. [SKPG]Zamora

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Jag vet, men det kan vara bra att informera att det behövs till en AndroidTV, ifall de har använt iPhone innan.

• Laddar…
  14. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    • Laddar…
  15. L
    Husägare · Skåne · 3 668 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    det var inga höjdare data!
    • HD-upplösning (1366x768) Detta är inte HD ens
    • Inbyggd Chromecast
    • 1.5 GB RAM + 8 GB ROM
    • Stöd för röstassistent
    • Bluetooth 4.2 och Wifi
    Köp Minst en 4k TV
    Med Android finns app för TV4 vilket inte LG-Tv har än. Vet ej hur det är med SamSung dessa har eget OS.
    Sony är också bra TV

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.