2 071 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Termostat i badrummet
En vecka kvar till slutbesiktning och idag upptäckte jag att det inte finns någon termostat i badrummet. Det är vattenburen golvärme i hela huset och badrmmet har en separat slinga. Kollade igenom gamla bilder på kabeldragningarna och där finns en kabel till vänster om badrumsdörren. Jag gissar att dom helt enkelt glömt att sätta termostaten!
Finns det någon anledning att inte ha termostat (med reglering) i just badrummet?
Finns det någon anledning att inte ha termostat (med reglering) i just badrummet?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Då kan man ju fundera över vad plattsättaren mer har kaklat över, nån lunchmacka eller så...
Har precis pratat med elektrikern och det ska inte vara någon termostat i badrummet. Tydligen ska en slinga i systemet vara ostrypt för att inte "bränna" pannan som han uttryckte det. Och man lägger den slingan i badrummet som normalt har värme hela tiden. Tråden ligger i väggen för ev. framtida behov.
Att man behöver termostat för att det är stora tempväxlingar i ett badrum är nog inte relevant för ett hus med betongplatta. Det finns inte en chans att dom snabba växlingarna hinner ändra temperaturen på plattan.
Att man behöver termostat för att det är stora tempväxlingar i ett badrum är nog inte relevant för ett hus med betongplatta. Det finns inte en chans att dom snabba växlingarna hinner ändra temperaturen på plattan.
Anledningen till att man inte vill ha en termostat i badrummet är att när cirkulationspumpen är i drift så får aldrig flödet kunna stoppas helt. Detta löser man med en "bypass" eller genom att helt enkelt lämna någon slinga oreglerad. I badrummet vill iaf inte jag ha någon termostat, för den slår bara av värmen när man duschar vilket inte är så bra eftersom golvvärmen skall hjälpa till att torka upp efter duschen.. Bättre då att få övertemperatur en stund..
Klicka här för att svara