Hej!
Om vi köper hus så kommer det att vara anslutet till Telia Fiberlan nätverk. Dvs allt data, telefon och TV kommer att gå på detta.
Är det någon som har mer info om hur det fungerar? PRISER?
Man får vissr någon form av en HUB som man sen själv kopplar vidare via ett stjärnnätverk.

All info mottages tacksamt.

Göran ::)
 
Antar att det är Telia DigitalTV, bredband och modem som du får
Priser finns på Telias hemsida
Misstänker att vi kommer att få detta också till vårat hus :) Helt plötsligt försvann antennproblemet och hussäljaren sade själv att det är vanligt att man har telekabeln in i klädkammaren så att man kan koppla allt därifrån ::)
 
Njaaa inga priser på Fiberlan.... eller tittar jag fel...

OBS! INTE ADSL utan LAN 10-100 Mbit/s

www.telia.se/fiberlan
 
Vi ska snart flytta in i ett hus med sådan lösning. Jag ska försöka beskriva hur det fungerar.

Det finns alltså inga vanliga telefonkablar av koppar till huset, bara en fiber. Inne i huset sitter först en fiberkonverter, som gör om de optiska signalerna till elektriska. Den monteras av en installationsfirma (Eltel Networks i vårt fall).

Efter konvertern sitter ett modem (tror jag det kallades), som vi får hemskickat till oss av Telia och pluggar in själva. Modemet har två utgångar: Telefon och data. Till telefonkontakten ansluter man vanliga telefoner precis "som vanligt". Vi kommer att ha ett stjärnnätverk och patchpanel för att koppla vidare till telejack (RJ45) i huset. Till datakontakten ansluter man sin dator eller router, för vidare distribution i huset (stjärnnätverk).

Det är ip-telefoni (bredbandstelefoni) man får med denna lösning, inte "vanlig" telefoni. Vi har dock fått behålla vårt gamla telefonnummer och det sägs att allt kommer att fungera som med vanlig telefoni. Vissa skillnader finns ju dock, det går t.ex. inte att ringa vid strömavbrott.

Vi kommer att betala 99 kr/mån för telefonabonnemanget inklusive nummerpresentation, och 249 kr/mån (eller var det 279? plötsligt blir jag lite osäker...) för bredband, 10 Mbit/s i båda riktningarna. Om vi inte hade tagit data så hade telefonin kostat 125 kr/mån. För närvarande finns det bara en datahastighet för oss att välja på, nämligen sagda 10 Mbit.

TV kan vi inte få just nu via fibern, men en blivande granne hade fått tag på rätt person hos Telia (inte helt lätt...) och fått veta att det nog kan komma inom ett halvår eller så. Jag har skaffat en antenn och en digitalbox och tänker vänta och se.

Några ord om Telia: Detta upplägg verkar vara väldigt nytt hos Telia och det råder ganska stor förvirring. Viktigt är dock att prata med "bredbandstelefoni" och inte vanlig telefoni när man ringer kundtjänst, annars får man definitivt inga svar.

Nu är det 2 1/2 vecka tills vi flyttar in och alla bitar verkar ha fallit på plats. Om en vecka kommer Eltel och drar in fibern i huset.  :D

Edit: Nu har jag kollat länken i föregående post och blir lite osäker. Telia Fiberlan låter ju som att en grupp av hus har en gemensam fiber, och sedan ett LAN mellan sig som delar på denna fiberanslutning. Nå, nu vet du iallafall hur mitt upplägg ser ut, med "egen" fiber till huset  :)
 
1000 tack för ditt svar.

Vi får nog samma sak om jag har förstått det rätt.
Det skulle vara en hub som man kan patcha i och sen ett stjärnnätverk.

Göran

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.