Hej

Jag har lite bekymmer, och vet att ni kan hjälpa mig med det.
Jag försöker åstadkomma ett hemmanätverk enligt bild, men får inte ihop det.

Problemen jag har är:
Den router som jag vill konfigurera som repeater lyckas jag bara få till att bli Access Point. Vad är skillnaden för en nätverksnybörjare??? Går det ens att göra den till repeater?

Jag lyckas inte få min AccessPoint att ta emot trådlöst och skicka vidare trådat. Är det en inställning som är fel, eller går det inte? (Har inte provat att koppla den trådat, då de står en bit ifrån varandra).

Skall jag ha någon annan apparat som Repeater? Den måste som sagt kunna ta emot trådlöst och skicka trådat.

Snälla, hjälp!

EDIT: raka streck-nätverkskabel. Vågiga streck-trådlöst 802.11g
EDIT igen: jag menar kanske brygga när jag säger Repeater???

• homenetwork.gif
Äh, jag svarar väl själv då ;D

Jag tror inte att det fungerar att prata router/router.
Därför skaffar jag nu en printserver (wgps606) och ser om det funkar istället...

Slå av vad-det-nu-heter, som delar ut adresser på ena så kanske et fungerar.

Jag hade för avsikt att bygga samma sak som du men stötte nog på samma problem som du gjort. Det som behövs mellan dina två routrar är en  tårdlös tunnel som går mellan punkt A och B. I punkt A kopplar du modem och förslagsvis en tårdlös router samt utrustningen för trådlös tunnel (använder själv D-link DWL-900AP+, men finns ju fler som klarar det.. I punk B behövs sedan motsvarande utrustning till trådlös tunnel samt en accesspunkt för dina trådlösa datorer samt en swtich eller ytterliggare en trådlös router för att ersätta både swtich och accesspunkt.

Går säkert bygga på andra sätt men detta var enda lösningen jag fick att fungera.

// Snozzi

Edit! Trådlös accesspunkt med bryggfunktion kallas det för hos D-link.

// Snozzi

fubar skrev:
Skönt med en nätverkstekniker till som expert ;)

Jag har slagit av DHCP, som jag lärt mig att det heter...

Det heter det inte heller utan Dynamic Host Configuration Protocol.  ;)

Det är inte helt standard med att relä:a trafik över trådlöst men det brukar gå.
Ser dock inte ut som om just denna kan det tyvärr

Äh, lägg ägg. Jag vet att du jobbar som datasnubbe, och vägrar gå med på att ni inte anammar akronymer som gällande begrepp. ::);)

Alltså HETER det:
http
ftp
och således DHCP.
(Jag blir ju naturligtvis bara stött eftersom du visste mer än jag ;))
För att inte tala om OSB, tv, dvd, saab och OS...

Tackar för hjälpen.
Vi får se om ovan nämnda printservergrej klarar skivan istället...

Härligt med en liten semantikdiskussion, de livar alltid upp!

Har inte provat att köra med trådlöst mellan två vanliga "bredbandsroutrar", men med ethernet mellan routrarna har det aldrig varit några problem. Har kört lite enkla burkar som Alfa, D-link och Netgear. Misstänker som ni tidigare noterat att det är WLAN som stökar till det.
Då jag inte testat det tidigare får jag väl prova man är ju nyfiken ;) Kör idag en Netgear 824 men har en gammal D-Link 624 liggande. Netgear har flera funktioner för att hantera routing. Snozzi verkar ha koll på detta, men man är ju envis.
Om man sedan får burkarna att prata med varandra så måste man också ha koll på vem som pratar med vem? Dvs du måste kanske öppna för dator ansluten till A-burken för att den ska nå något på B-burken alt. konfiga en DMZ (mera förkortningar ;D) och att du troligtvis också använder portNAT. Burkarna har ju brandväggar som normalt är aktivierade och inte tillåter att man från din A-burk kontaktar någon dator på B-burken.

Kommunikation mellan routrarna A och B fungerar med kabel om man anslutet dem mellan varandra på deras interna nät. I router A ansluts ADSL momdet eller motsvarande till WAN port eller motsvarande namn. Från en av routerns swtichportar drar du sedan en kabel som du anslutar till en switchport på router B interna switchport. Detta skall då göra att router B endast uppfattas som en accesspunkt/switch och då är det ingen brandvägg som stökar på ditt interna nät. Brandväggens reglar och NAT brukar endast gälla mellan interna nätet och WAN porten.

// Snozzi

Kollade konfigen i Netgear (den gamla D-linken hade jag redan koll på) och den har inte stöd att fungerar som en repeater. Så det blir kabel eller byte av burk.
Men en fundering. Hur lång har du mellan 824orna? När jag bytte från D-linken till 824 med Mimoteknik försvann alla mina problem med dålig mottagning.

Edit: Förlåt jag missade dina Dreambox. Nu förstår jag.

Ja, det är ju DB:n som jag vill CS:a ;)

Med nya DB8000 kanske det här problemet försvinner, då den ju kommer ha usb2.0.
Men det är ett tag till dess.

Jag har fått routrarna att kommunicera, men bara med den andra som access point.
Den dyker inte upp som ansluten enhet om jag går in och tittar i den andra routern, utan den funkar ju bara som "sändare". Och då bara om den är ansluten med kabel till routern. Så det löste ju inte problemet.

Jag kör med 2 gånger 3Com och de kan länka varandra utan problem så det är en finessbrist i denna pryl

fubar skrev:
NAT är det som ska slås av, i trådlösburken till höger.
Accesspunkt men inte router ska den då vara.
DHCP bör åxå slås av i den. Allt som går att stänga av, brandväggar och junk, bör stängas av.

En annan variant, om datorn som är trådbunden ute till höger alltid är påslagen, är att sätta ett trådlöst nätverkskort på den förutom det trådbundna, och låta det prata med trådlösroutern ute till vänster.

Förresten krävs det mer än en vanlig enkel router för att ha en trådlös dator ansluten till trådlösburken till höger på ett vettigt sätt, skulle jag tro.

yxis skrev:
[quote author=fubar link=1139996426/0#2 date=1140001369]Slå av vad-det-nu-heter, som delar ut adresser på ena så kanske et fungerar.

Förresten krävs det mer än en vanlig enkel router för att ha en trådlös dator ansluten till trådlösburken till höger på ett vettigt sätt, skulle jag tro.[/quote]

Tack för svar! Det slog mig också att det var så.
Och egentligen så går det strecket fel, eftersom det lika gärna kan plocka upp vänstra routerns trådlösa signal. Och trådat går den ju att koppla in i printservern om det behovet finns. (Hoppas jag i alla fall...)
Den ligger nu för övrigt hos posten, hoppas få ordning på det i nästa vecka.

Jag förstår nog inte riktigt vad du vill göra. Vilka funktioner ska lösas?
Du har två Dreambox, fyra PC och så nämner du en printserver.
Ska alla PC kunna kommunicera med varandra eller endast nå internet och printservern?
Dina Dreambox med vilka ska de kommunicera?
Och var är burkarna placerade fysiskt, dvs är det problem att dra kablage?
De vanliga billiga routrarna med WLAN har som du redan märkt vissa begränsningar. Och kopplar man samman flera routrar så måste man även ta hänsyn till adressering med olika IP-nät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.