Nu har vi en fundering, hur har ni gjort med telefon och bredband när ni har byggt nytt? Vad kostar det att dra telefon och Bredband, behöver vi dra telefon? :rolleyes: Har fundering på att ringa via IP men då behöver vi i så fall telefoni indraget, eller? Vi har som sagt kollat upp saken lite grann och i vårt område finns det så att vi kan dra in Skycom, har inte hört så mycket bra om dom vilket gör att vi blir lite frågande hur vi ska göra för att få till det på ett smidigt sätt. Vore tacksam över svar! :rolleyes:

Får ni bredband indraget eller planerar ni att köra bredbandet (adsl) över telefonledningen? Får ni bredband indraget separat kan ni i praktiken skippa telefonledingen. Jag skulle nog dragit nätverkskablar till de planerade uttagen och slutat i en patchpanel. Där haft en router och en ev telefonidosa om ni vill ha IP telefoni. Då kan ni använda uttagen runtom i huset som ni vill. Det finns ju alltid trådar över i nätverkskabeln att använda till telefoni. Det blir ju inte så dyrt om ni drar kablarna själva.

Gör som vanligt och hänvisar till min lilla nätverksskola längst upp här i teknik.

I kortkort form så skippa tele i huset och dra bara datanät. Telepluggar passar fint i datajack. Dela aldrig upp en datakabel. Det är bara att skapa besvär för sig själv på sikt

mats_o skrev:
Dela aldrig upp en datakabel. Det är bara att skapa besvär för sig själv på sikt
Håller iofs helt med men varför är då nätverkskabel 4-pars. Med gigabit så kommer man att utnyttja 4-par men nu, 2007.

Prototypen

Jag har ju iofs kört gbit i några år nu men jag är ju som jag är :)

Det finns två standarder, 100vg_anylan och 100-tx4 som kräver alla 4 paren i kabeln för 100Mbit operationer

HEHE
Och du har en Gigabit mot internet, inte många servrar som kan mata i den farten.

Protte

njäe. mot inet har jag en 2Mbit prima ADSL via tvåtråd :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.