9 396 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Parabol med FYRA huvuden
Jag köpte hus i våras och på huset sitter en parabolantenn med FYRA huvuden. Efter en renoveringssommar börjar man fundera på vad som egentligen visas på TV och därmed har frågan aktualiserats vad jag ska skaffa för abg.
För det första undrar jag vad de fyra huvudena kan vara bra för? Har förra ägaren haft både Canal Digital och Viasat, eller hur kan det vara, jag bifogar en bild på eländet
Dessutom har han lämnat en box som heter "Digiality VC-C1 204" om det säger någon expert något. Den har dubbla kortplatser + någon märklig port till och i den ena kortplatsen sitter ett kort från kanal digital.
Är det någon som kan lista ut vad det är för utrustning jag har och vad jag skulle kunna göra av det?
Tack på förhand.
För det första undrar jag vad de fyra huvudena kan vara bra för? Har förra ägaren haft både Canal Digital och Viasat, eller hur kan det vara, jag bifogar en bild på eländet
Är det någon som kan lista ut vad det är för utrustning jag har och vad jag skulle kunna göra av det?
Tack på förhand.
Hej !!
Min gissning är att följande satelliter tas in med de fyra huvudena...
Från vänster till höger på bilden: Astra 19gr.öst, Eutelsat 13gr.öst, Sisius 5gr.öst och Thor/Intelsat 1gr.väst.
Från Astra och Eutelsat kan du ta emot MÄNGDER av fria europeiska kanaler, Canal digital sänder från Thor och Viasat från Sirius.
När det gäller mottagaren kan jag inte hitta någon info om just den modellen, men den verkar ju i alla fall ha inbyggd kortläsare för Conax som Canal Digital krypterar sina kanaler i. Skulle väl gissa att den andra kortläsaren är Viaccess, som Viasat använder, men jag vet inte om mottagaren är godkänd av Viasat. Den tredje konstiga ingången du skriver om skulle kunna vara plats för CA:Modul i vilken du kan installera valfritt kodningssystem, men som sagt jag har inte hittat någon info om mottagaren, så detta är bara mina gissningar..
Min gissning är att följande satelliter tas in med de fyra huvudena...
Från vänster till höger på bilden: Astra 19gr.öst, Eutelsat 13gr.öst, Sisius 5gr.öst och Thor/Intelsat 1gr.väst.
Från Astra och Eutelsat kan du ta emot MÄNGDER av fria europeiska kanaler, Canal digital sänder från Thor och Viasat från Sirius.
När det gäller mottagaren kan jag inte hitta någon info om just den modellen, men den verkar ju i alla fall ha inbyggd kortläsare för Conax som Canal Digital krypterar sina kanaler i. Skulle väl gissa att den andra kortläsaren är Viaccess, som Viasat använder, men jag vet inte om mottagaren är godkänd av Viasat. Den tredje konstiga ingången du skriver om skulle kunna vara plats för CA:Modul i vilken du kan installera valfritt kodningssystem, men som sagt jag har inte hittat någon info om mottagaren, så detta är bara mina gissningar..
Boxen heter Digiality VC-CI 204 ( I istf 1) och är tydligen godkänd av Canal Digital.
Du kan läsa mera här Digitality
Vi har en gammal Humax som var godkänd av både Canal Digital och Viasat en gång i tiden så de kan inte neka oss att köra båda korten
Nu finns det väl ingen som är godkänd för båda?
Du kan läsa mera här Digitality
Vi har en gammal Humax som var godkänd av både Canal Digital och Viasat en gång i tiden så de kan inte neka oss att köra båda korten
Nu finns det väl ingen som är godkänd för båda?
Numera kör ju inte Viasat med Viaacess längre utan en variant av samma som SKYBSKY kör i England populärt kallad NDS. Detta gör att det är än svårare att hitta en box som både Via och CanalDigital godkänner. Sedan finns det ju boxar som fixar dem båda men det är en annan historia.
Nu kommer nästa fråga i ämnet... Jag har ju bara en kabel in i huset från parabolen med alla huvuden. Om jag vill använda två boxar, en för canal digital och en för viasat, hur gör jag då? Kan man "seriekoppla" dem på något sätt?
Vill du kunna titta på olika kanaler på dessa TV apparater så måste du byta ut LNB till Twin så att du får en kabel från Parabol till varje TV/box.
eh, ok, LNB är? och Twin? jag är ledsen, väldigt ny när det gäller det här med paraboler, den råkade sitta på huset... 
Jag menade iof på samma TV, men det kan säkert bli aktuellt även med flera tv-apparater, och då måste jag alltså byta ut någon del vid parabolen också?
Jag menade iof på samma TV, men det kan säkert bli aktuellt även med flera tv-apparater, och då måste jag alltså byta ut någon del vid parabolen också?
Ledsen jag läste lite snabbt. Det går att koppla de flesta boxar efter varandra om man bara använder dem en åt gången.
LNB= mickrovågshuvet som sitter på änden av stolpen som sticker ut från parabolen.
TWIN= LNB med 2 utgångar istället för 1.
LNB= mickrovågshuvet som sitter på änden av stolpen som sticker ut från parabolen.
TWIN= LNB med 2 utgångar istället för 1.
Sitter det två sk F-kontakter (där man ansluter LNBn) bak på minst den ena, märkta ex-vis Sat-IN och Sat-UT så kan det gå. Min erfarenhet är dock att det sällan funkar speciellt bra då ofta minst en av boxarna brukar ha en del oförklarliga hyss för sig. Men det skadar ju aldrig att prova. 
Vi har boxen kopplad med en kabel nu, men vår "guru" har dragit in en till OM boxen skulle ge sig så att vi måste köpa två nya...
Vi har alltså två kablar in men bara en kopplad
Jag tror att du KAN köra både Viasat och CanalDigital, om du redan har kort. Ska du skaffa kommer du troligen inte att få något Viasat-kort eftersom boxen inte är godkännd
Vi har alltså två kablar in men bara en kopplad
Jag tror att du KAN köra både Viasat och CanalDigital, om du redan har kort. Ska du skaffa kommer du troligen inte att få något Viasat-kort eftersom boxen inte är godkännd
Mitt största problem är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag egentligen behöver och vill ha. Det sitter ju en parabol på huset och det är ju trevligt, ett byte till twin så skulle det alltså kunna bli canal digital i de två rummen där det är aktuellt, men hur gör jag då med alla andra huvuden, kan man koppla den ena kabeln från en twin till en DiSEqC för att kunna köra fyra huvuden i en kabel, och sedan dra den andra kabeln direkt till det andra tv-rummet, där jag nöjer mig med canal digital?
Hilfe
vilken jäkla djungel det här med TV blev, tycker väl ca 300 i månaden är rimligt på abg för att hålla igång några tv-apparater, men mer vill jag inte lägga...
Hilfe
Klicka här för att svara