2 232 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Nat
I windows finns det ju en inbyggd funktion att dela internet med andra datorer om man har det på en dator (typ router)
Funkar bra till vanligt surf men jag skulle vilja kunna NAT också, finns det något enkelt program för detta (helst freeware)?
Funkar bra till vanligt surf men jag skulle vilja kunna NAT också, finns det något enkelt program för detta (helst freeware)?
Det finns inbyggt i senare versioner (XP åtminstone) av Windows det med. "Share internet connection" finns under nätverksinställningarna någonstans. Då anger du vilka nätverksinterface som ska bryggas ihop. Funkade finfint när jag provade det, men själva uppsättningen är lite kryptisk.
Själv skulle jag satt en egen routerburk med NAT som alla datorer är kopplade till - då funkar nätverket oavsett vilka datorer som är på. Kostar bara några hundringar nu för tiden.
Själv skulle jag satt en egen routerburk med NAT som alla datorer är kopplade till - då funkar nätverket oavsett vilka datorer som är på. Kostar bara några hundringar nu för tiden.
Jo det är den inbyggda versionen jag vet om, men i den funkar ju som sagt inte NAT
Jag vet att router är det smidigaste, men jag vill kunna köra i backupsyfte ifall mitt adsl lägger ner med ett 3G bredband som ansluts via USB till en dator, då vill jag sedan kunna köra NAT på den datorn modemet är kopplat till så allt funkar som vanligt.
Jag vet att router är det smidigaste, men jag vill kunna köra i backupsyfte ifall mitt adsl lägger ner med ett 3G bredband som ansluts via USB till en dator, då vill jag sedan kunna köra NAT på den datorn modemet är kopplat till så allt funkar som vanligt.
vad menar du med inte fungerar?
Får du den inte att översätta alls eller är det vissa tjänster eller något annat.
ICS har en natfunktion inbyggd men den är låst till 192.168.nånting nätet om jag minns rätt.
Får du den inte att översätta alls eller är det vissa tjänster eller något annat.
ICS har en natfunktion inbyggd men den är låst till 192.168.nånting nätet om jag minns rätt.
Det han menar ät att om nån utifrån skall nå datorn bak den som fungerar som gateway så går inte det tack vare att den inte har stöd för det citactiva kallar NAT som funktionen heter i en router.
Enkelt förklarat den första datorn har 2 IP-adresser en publik (WAN) och ett till sitt Lokala (LAN). Det han vill göra är att tiex ställa in att alla förfrågningar på port 21 skall skickas vidare till en annan dator i det lokala nätet. Tex 192.168.0.10 och alla förfrågningar till port 27960 skall gå till den lokala ipadressen 192.168.0.11.
Tyvärr känner jag inte till ett program som är freeware och klarar det.
//Anders
Enkelt förklarat den första datorn har 2 IP-adresser en publik (WAN) och ett till sitt Lokala (LAN). Det han vill göra är att tiex ställa in att alla förfrågningar på port 21 skall skickas vidare till en annan dator i det lokala nätet. Tex 192.168.0.10 och alla förfrågningar till port 27960 skall gå till den lokala ipadressen 192.168.0.11.
Tyvärr känner jag inte till ett program som är freeware och klarar det.
//Anders
Ah, det heter ju inte NAT. Port redirect eller liknande brukar det heta. En snabb sökning på Download.com hittade "Sock Proxy 1.5" som lät lovande - trial klarar dock bara en samtidig förbindelse. Måste finnas en hel drös liknande program.
Men fundera även på en extern hårdvarolösning..
Men fundera även på en extern hårdvarolösning..
Jepp det är port forwarding är det jag syftar på alltså, brukar vara de enda inställningar som finns under menyn NAT i de routrar jag har konfigurerat så jag antog att det betydde samma sak. Har inte gjort någon större efterforskning om det stämde eller ej..
Tar gärna emot tips på program för detta som även ej är freeware, men som sagt, det är att föredra.
Tar gärna emot tips på program för detta som även ej är freeware, men som sagt, det är att föredra.
Klicka här för att svara