Hej!

Ni ser ju mitt problem i rubriken.
Förra året när jag dränerade grävde jag av telekablen, skarvade och det funkade felfritt i ett år. Skarven har inte varit nedgrävd utan legat i ett hål och för ett tag sedan när det regnade trillade det givetvis ner en grästuva från kanten av hålet ner på kablen och slet itu skarven. Jag fixade till det halv bra den gången...
Efter ett tag började telefonen spraka och sen dog den helt. Undertiden det sprakde kunde internet krångla ibland.

Nu har jag lagt ner ny kabel. Tog bort ca 3m av kablen som kommer från stolpen och sen därifrån ny in i huset för det hade krypit in fukt i den. Internet funkar förträffligt men ingen ton.
Vad är problemet?

Omöjligt att svara på utan att mäta ledningen. En tänkbar anledning kan vara att AXE-stationen automatblockerat din ledning pga problem som har kunnat skada stationen. Enklast är att ringa felanmälan och be dem mäta ledningen. Ring 90200 om du är kund hos Telia.

//Anders

Kan man mäta själv?
Försäkt att hitta vilket volttal de ska vara in eller ut men hittar det ju inte

På en vilande telelina skall du har runt 50 volt DC. Isdn ligger på runt 100 volt DC.

Kan dom bli tjuriga för att jag skarvat kabeln själv?

gadeberg skrev:
Kan dom bli tjuriga för att jag skarvat kabeln själv?
Nej, det blir de blir inte tjuriga. MEN om det krävs ett teknikerbesök på plats och de ser att kabeln är skarvad OCH det beror på det så får du pröjsa teknikerbesöket. Det kostar runt 500:-

Att mäta volten hjälper dig inte, om det inte är ett avbrott vi snackar om på kabeln!

Och har vi totalavbrott eller hel kortis så skulle adsl vara dött också

Vilka operatörer har du?

ADSL fungerar trots att linan är "så pass kortsluten" att telefonen inte funkar. I mitt fall stängdes då telefonen av automatiskt i stationen men ADSL fungerade ändå!

el_richard skrev:
Vilka operatörer har du?
Endast Tele2

Matss skrev:
ADSL fungerar trots att linan är "så pass kortsluten" att telefonen inte funkar. I mitt fall stängdes då telefonen av automatiskt i stationen men ADSL fungerade ändå!
Känns som det kan vara något sånt. Är det något man kan säga att man misstänker att det är så, och att dom då kan slå på den från en dator eller måste dom åka ut till växeln och slå på telen?
Satt en stund i telekö idag men tröttnade. Gör ett nytt försök imon.

finns ju ett skäl varför jag skrev hel kortis i förra inlägget :).

Har du dem som förval lär det gå via en av Telias axe stationer ändå och de är datorstyrda så det är bara för kundtjänst att trycka på rätt knappar

Kan man ringa Telias kundtjänst?
Vet inte varför jag bytte till Tele2. Har ju Telia till allt annat och det funkar på bra. Och är hemskt nöjd med kundtjänsten. Speciellt chatten till bredbandet. Ingen kö och det fixas snabbt

hej, när jag bodde i radhus ett tag så gick huvudledningen för telefoni sönder, men ADSL fungerade endå över samma kabel, men tekniker från televerket kom & bytte kabeln helt ( OBS, de vet inte hur man städar efter sig )

Märkligt , jag har exakt samma problem. ADSL telia fungerar - telefon telia stendöd ej ton , fjärde dagen , felanmält.
Någon som har en ide om felsökning. Jag misstänker datorproblem i telestationen.

Kan mycke väl vara så att den delen på stationen som kopplar ihop ADSL och analog telefoni har gått sönder eller helt enkelt de trådarna till denna har gått av / blivit felaktigt bortkopplade. Detta är nog ett av de största och mest iriterande med denna mesyr av operatörer med deras underleverantörer. Inte bara en gång som alla skyller på alla när det ena inte funkar men allt som oftast är det den som äger den sista utrustningen som bär ansvaret. Sista utrustningen i ADSL fallet är inet operatören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.