Hej!

Nu sitter man här igen och retas på alla begränsningar i ADSL nätet:(

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av att gå ihop ett gäng villaägare för att beställa någon sorts gemensam fiberanslutning?

Vilka företag kan man prata med, hur många måsta man vara för att det blir OK ekonomi i det?
Är det ens värd besväret - Nästa generation ADSL skall jo erbjuda "upp till" (har man hört det för?!) 100mb/s.

Någon som har inputs?

/Jan

Jag har just dragit i gång ett projekt får 1200 villor här i området.

Här finns en tråd om det:

http://forum.byggahus.se/teknik/72480-nytt-projekt-fiber-till-mitt-hus.html

Eftersom jag bor i stockholm blir situationen rätt speciell i flera avseenden och vi har kört för kort tid för att jag ska vilja ge några generella råd. Bor du i Stockholms kan du skicka ett pm så kan vi prata per telefon.

Några lösryckta saker att fundera kring (och söka mer info om)
1. Bilda en ekonomisk förening, www.bolagsverket.se
2. Bygg ett öppet nät. Kommunikationsoperatörer, ex Opennet, Zitius, ViaEuropa
3. Googla på stadsnät - det finns hur mycket som helst att läsa. Bor du ute i landet kan du få mycket tips där. Bor du i Stockholm i tätbebyggt villaområde inser du snart att ingen kommit i mål med detta.

www.tallnet.se kan du läsa om Psamuels lilla projekt i Tallkrogen i Stockholm. På www.hvsn.se (ett utkast till webplats) kan du läsa om "mitt" eget projekt.

I frågan om fiber eller inte så är svaret ändå enkelt: Det ÄR fiber som gäller.

Framtidens trådlösa tekniker (tex utvecklingar av Turbo3G/HSDPA, Wimax) stödjer nästan dagens krav på kapacitet och hastighet. Fibertekniken löser redan idag framtidens krav på hastighet. (kloka ord saxade från www.hvsn.se)

Detsamma gäller iprincip också xDSL. Bor du bokstavligen granne med telestationen så kommer xDSL kunna vara ett alternativ under ett antal år men du kommer inte ha en symetrisk anslutning och du kommer dela på telestationens kapacitet med dina grannar. Bor du ett par kilometer från stationen är det bara att glömma även detta alternativ.

Det vi strävar efter är en framtidssäker infrastruktur och då krävs minst 100mbit både ner och uppströms.

I öppna och därmed konkurrensutsatta bredbandsnät/stadsnät ser man en prissänkning på 30-40% tack vare konkurrensen. Där är vi inte ännu i kopparnätet och även om det är "på gång" så lär det ju dröja innan kopparnätet blir en mötesplats för tjänsteleverantörer på samma sätt som alla stadsnät är i dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.