Hej alla,
Vi behöver lite hjälp. När vi tog bort väggen mellan vardagsrum och hall såg vi att taket buktade ner typ 1,5 cm i mitten. Enligt besiktningsmannen när vi köpte huset för 12 år sen har vi inga bärande innerväggar. Jag har alltid tyckt att innertaket inte ser helt rakt ut, men det blev uppenbart när vi sågade upp till tak.

Vi tog tyvärr ingen bild innan men så här ser det ut när vi lyft upp taket runt 1 cm.
Renovering pågår i ett hus med verktyg, byggmaterial och öppen väggstruktur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi lyfte med en domkraft precis under regeln här i mitten på bilden:
Övertäckt takbjälklag med isolering, träreglar och trasigt material, möjlig skada eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en översikts-bild lite till vänster:
Vind med träbjälkar, isolering, förvarade föremål, oordning, skärbräda, belysning, delvis mörk, obebodd utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut i nock:
Takbjälkar i trä, skyddsgaller runt lampa, kablar, inomhus, varm belysning, arkitektonisk, konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är de någon som vet om man vågar kapa takstolarna under domkraften och sätta nya eller ska man försöka sätta nya takstolar medans de nya är på plats. Vi har troligtvis lyft hela yttertaket 1 cm, och det är kanske inte så bra.🍷
 
Kapa inte takstolarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kapa inte takstolarna.
Haha, vi kom också överens om man inte kapar takstolar när man druckit vin =)
Problemet är att vi lyfter hela yttertaket om vi ska få innertaket rakt.

Jag är elektriker, jag har ingen aning om hur man rätar upp ett innertak med takstolar.
Jag vet bara att det måste gå att göra på något sätt.

Vi lyfte först upp taket 1 cm (långsamt) och släppte ner det igen. Då sprack råsponten lite på yttertaket.
Vindbjälklag med träbjälkar och isolering, några kablar, mörkt, oavslutad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ska lägga om hela yttertaket inom 2 år så det är jag inte så orolig över.
Nu till frågorna:

1. Om man förbereder nya takstolar och stöttar med en domkraft som klarar 2 ton, borde man inte kunna kapa de korta takstolarna först. Sen återställa dem när taket är i nivå och sen återställa de långa?

2. Borde man regla upp med en fast regel bredvid så att den på domkraften inte faller när man börjar kapa?

3. Man ska aldrig kapa takstolar någonsin under några omständigheter om man inte ska riva huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.